dc.contributor.author | Baba, Coşkun | |
dc.date.accessioned | 2019-06-21T07:12:26Z | |
dc.date.available | 2019-06-21T07:12:26Z | |
dc.date.issued | 2018-07-31 | |
dc.identifier.citation | BABA Coşkun, Retoriğin İkna Gücü, Çizgi Kitabevi, 2018. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-605-196-164-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/1449 | |
dc.description.abstract | Retorik, klasik mantık biliminin ele aldığı sanatlardan birisidir. Klasik mantığın kurucusu Aristoteles, retoriği belli bir durumda var olan inandırma yollarını kullanma yetisi olarak tanımlamaktadır. Buna göre muhatabı ikna eden veya etmeye çalışan önermeler, çıkarımlar, argümanlar veya göstergeler (söz-yazı/sözlü-yazılı metin, resim, reklam, mimik, vb.) aslında retoriktir. Retorik, dilsel ve dil-dışı retorik şeklinde iki şekilde ele alınır. Bu tezde retorik denildiğinde, dil dışı retoriğin de farkında olunarak esas olarak dilsel retorik kastedilmektedir. Burada dilsel retoriğin muhatabı ikna etmede kullandığı kanıtlama/ikna etme/inandırma yollarının çeşitli özellikleri üzerinde durulmaktadır.
Retoriğin asıl maksadı, muhatabı ikna etmektir. Dolayısıyla çeşitli türdeki akıl yürütmelerden oluşan retorik, muhatabın karar vermesinde etkili bir sanat olarak tatbik edilir. Bu çalışmada hem gündelik hayatta hem de dini, felsefi ve bilimsel her alanda kullanılan retoriğin ve iknanın tanımı, retorikte iknanın olabilmesi için hangi kanıtlama/ikna etme/inandırma yollarının kullanılması gerektiği üzerinde duruldu. Bunun yanında Aristoteles’in ifade ettiği ikna etme yollarından ethos, pathos ve logosun tanımı, kullanımı ve kanıt değeri incelendi. Ayrıca retorikte sıkça başvurulan ve gündelik hayatta da yaygın olarak kullanılan örtük tasımın (entimem) mantık konuları arasında nasıl ele alındığı incelendi. Burada örtük tasımın aslında kıyasın kendisi olduğu ama şekil açısından onun kısaltılmış bir formu olduğu iddia edilmiştir. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
ÖZET iii
ABSTRACT iv
İÇİNDEKİLER v
KISALTMALAR vii
ÖNSÖZ viii
GİRİŞ 1
BİRİNCİ BÖLÜM
KAVRAMSAL AÇIKLAMALAR, RETORİĞE DAİR TEMEL İLKELER
1. DİLSEL RETORİK VE DİL-DIŞI RETORİK 11
2. RETORİĞİN TANIMI, KAPSAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ 19
2.1. Retoriğin Kavramsal Çerçevesi ve Kapsam Analizi 19
2.2. Retoriğin Tarihsel Gelişimi 27
3. RETORİĞİN GAYESİ VE UNSURLARI 38
3.1. Retoriğin Gayesi 38
3.2. Retoriğin Unsurları 42
3.2.1. Hatip 42
3.2.2. Dinleyici (Muhatab) 44
3.2.3. Konu (Mevzu) 45
4. RETORİĞİN KISIMLARI 47
4.1. Giriş 47
4.2. İfade 48
4.3. İspat (Kanıtlama) 50
4.4. Sonuç 52
5. RETORİĞİN ÖNCÜLLERİ 54
5.1. Makbulât 55
5.2. Maznunât 57
İKİNCİ BÖLÜM
RETORİKTE İKNA VE KANITLAMA/İKNA ETME/İNANDIRMA YOLLARI
1. RETORİĞİN AMACI AÇISINDAN İKNA 63
2. İKNANIN KANITLARI 71
2.1. Ethos (Güvenilirlik – Karakter – Ahlaki) 71
2.1.1. Güvenilirlik 78
2.1.2. Uzmanlık 80
2.1.3. Erdem 80
2.1.4. Diğer Unsurlar 81
2.2. Pathos (Duyguya Başvurma) 86
2.2.1. Patheler 91
2.2.2. Pathosun Kanıt Boyutu 93
2.3. Logos (Mantık – Akıl – Akıl Yürütme) 96
2.3.1. Entimem/Enthymeme (Matvi Kıyas, Örtük Tasım) 111
2.3.2. Maksim (Temsil, Örnek) 125
2.3.3. Logosun Değeri 129
SONUÇ 133
KAYNAKÇA 139
ÖZGEÇMİŞ 154
| en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Çizgi Kitabevi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | en_US |
dc.subject | Retorik | en_US |
dc.subject | Mantık | en_US |
dc.subject | Ethos | en_US |
dc.subject | Pathos | en_US |
dc.title | Retoriğin ikna gücü | en_US |
dc.type | book | en_US |
dc.description.version | 1. Baskı | en_US |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, İslami İlimler Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü | en_US |