Akademisyenlerin iş yükü algısının tükenmişliklerine etkisinde COVİD-19 pandemisinin rolü
Abstract
Covid-19 pandemi sürecinde eğitim, uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilmeye başlamış ve bu durumda yüz yüze yapılan ders işleme yöntem ve teknikleri değişmiştir. Bu süreçte bir ders için video, canlı ders anlatımı, doküman hazırlama gibi birden fazla eğitim faaliyetinin olması, akademik çalışma faaliyetlerinin ertelenmesi, çalışma alanlarına uzak kalınması, çalışmalar için yeterli zaman bulunamaması gibi durumlarla karşılaşılmıştır. Akademisyenler hem iş yükleri hem de sürecin tedirginliği ile yoğun stres ve tükenmişlik durumu ile karşı karşıya kalmışlardır. Araştırmanın amacı; akademisyenlerin iş yükü algısının tükenmişliklerine etkisinde Covid-19 pandemisinin rolü tespit etmektir. Bu amaca yönelik akademisyenlerin iş yükü algısı ve tükenmişlik düzeyleri ve iş yükünün tükenmişlik üzerindeki etkisi pandemi öncesi ve süreci olarak ayrı ayrı tespit edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Ayrıca pandemi sürecinde akademisyenlerin iş yükü algısı ve tükenmişlik düzeyleri ile demografik değişkenler arasında farklılık oluşturup oluşturmadığı incelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi ve araştırma modeli olarak genel tarama ve ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ve kişisel bilgileri içeren bir anket formu ve geçerlilik ve güvenirliğini test edilmiş olan İş Yükü Algısı vi Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği toplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; akademisyenlerin iş yükü algısı ve tükenmişlik duygularında Covid-19 pandemi sürecinde ve öncesine göre artış olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca pandemi sürecinde katılımcıların bazı demografik değişkenleri ile iş yükü algısı ve tükenmişlik düzeyleri arasında farklılıklar bulunmuştur. Bu çalışma Covid-19 pandemisinin akademisyenlerin iş yükü algısı ve tükenmişliğe ilişkin görüşlerindeki rolünü pandemi öncesi ve süreci olarak karşılaştırması bakımından literatüre katkı sağlayacaktır. During the Covid-19 pandemic, education has begun to be carried out through distance education, and in this case, face-to-face teaching methods and techniques have changed. In this process, situations such as having more than one educational activity such as video, live lectures, document preparation for a lesson, postponing academic study activities, staying away from study areas, and not finding enough time for studies were encountered. Academicians faced intense stress and burnout due to both their workload and the uneasiness of the process. The aim of the research; to determine the role of Covid-19 pandemic in the effect of academicians' perception of workload on their burnout. For this aim, the workload perception and burnout levels of academicians and the effect of workload on burnout were determined and compared separately as before and during the pandemic. In addition, it was examined whether there was a difference between the workload perception and burnout levels of academicians and demographic variables during the pandemic process. In the study, general survey and relational survey model were preferred as quantitative research method and research model. The data were collected from a questionnaire prepared by the researcher and containing personal information, and the Workload Perception Scale and Maslach Burnout Scale, whose validity and reliability were tested. In line with the findings obtained; It has been determined that there is an increase in the perception ofviii workload and feelings of burnout of academics during the Covid-19 pandemic period and before. In addition, there were differences between some demographic variables of the participants, their workload perception and burnout levels during the pandemic process. This study will contribute to the literature in terms of comparing the role of the Covid-19 pandemic in academics' perception of workload and their views on burnout as before and during the pandemic.