Show simple item record

dc.contributor.advisorKocaarslan, Mustafa
dc.contributor.authorAydoğan, Elif
dc.date.accessioned2023-03-02T07:21:32Z
dc.date.available2023-03-02T07:21:32Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021
dc.identifier.citationAydoğan, E. (2021). İlkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinde çalışan bellek ve okuduğunu anlama arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16025
dc.description.abstractOkuma, çocukların günlük yaşamlarındaki ve akademik öğrenmelerindeki en önemli becerilerden biridir. Okuduğunu anlama becerisi ise okuma faaliyetinin nihai hedefi olarak görülmektedir. Çünkü okuldaki öğrenmelerin önemli bir bölümü okuduğunu anlama becerisine dayanmaktadır. Okuduğunu anlama dille ilgili becerilerin yanı sıra bazı bilişsel becerileri gerektirmektedir. Çocukların okuduğunu anlama becerilerindeki temel farklılıklardan biri de yürütücü işlevlerdir. iteratür incelendiğinde yürütücü işlevlerin en önemli alt bileşenlerden biri olarak çalışan bellek bilinmektedir. Bu araştırmanın temel amacı ilkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin çalışan bellek performansları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Mardin ilinin Nusaybin ilçesinde MEB'e bağlı devlet okullarında okuyan 214 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak okuduğunu anlamaya yönelik iki ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlardan birincisi yazar tarafından geliştirilen çoktan seçmeli sorulardan oluşan Okuduğunu Anlama Testi'dir. İkincisi ise Karasu, Girgin ve Uzuner (2013) tarafından oluşturulan ''Formel Olmayan Okuma Envanteri" adlı eserde yer alan öyküleyici ve bilgilendirici metinlere dayalı açık uçlu sorulardan oluşan okuduğunu anlama testidir. Çalışma belleğini ölçmek amacıyla Özgür-Yılmaz (2016) tarafından geliştirilen Çalışma Belleği Ölçeği kullanılmıştır Elde edilen veriler SPSS istatistik paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı, bağımsız gruplar t-Testi ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 2. ve 3. Sınıf öğrencilerinin sözel çalışan bellek performansları ile okuduğunu anlama becerileri arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte yapılan regresyon analizi sonucunda öğrencilerin sözel çalışan bellek toplam puanının her iki okuduğunu anlama puanını yordadığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular temelinde uygulamaya ve gelecekte yapılacak olan araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.description.abstractReading is one of the most important skills in children's daily life and academic learning. Reading comprehension skill is seen as the ultimate goal of reading activity. Because an important part of learning at school is based on reading comprehension skills. Reading comprehension requires some cognitive skills as well as linguistic skills. One of the main differences in children's reading comprehension skills is executive functions. When the literature is examined, working memory is known as one of the most important sub-components of executive functions. The main purpose of this research is to examine the relationship between working memory performance and reading comprehension skills of primary school 2nd and 3rd grade students. Relational design, one of the quantitative research methods, was used in this study. The study group of the research consists of 214 students studying in public schools affiliated to MEB in the Nusaybin district of Mardin province in the 2020-2021 academic year. As a data collection tool, two measurement tools were used for reading comprehension. The first of these is the Reading Comprehension Test, which consists of multiple choice questions developed by the author. The second is the reading comprehension test, which consists of open-ended questions based on narrative and informative texts in the work called "Informal Reading Inventory" created by Karasu, Girgin and Uzuner (2013). The Working Memory Scale developed by Özgür-Yılmaz (2016) was used to measure working memory. The data obtained were analyzed using the SPSS statistical package program. Descriptive statistics, Pearson Product Moments Coefficient, independent groups t-Test and multiple regression analyzes were used in the analysis of the data. As a result of the research, it was revealed that there is a positive and moderately significant relationship between the verbal working memory performances of the 2nd and 3rd grade students and their reading comprehension skills. However, as a result of the regression analysis, it was revealed that the verbal working memory total score of the students predicted both reading comprehension scores. Based on the findings, suggestions were made for practice and future research.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.subjectİlkokul öğrencileritr_TR
dc.subjectOkuduğunu anlamatr_TR
dc.subjectEducationtr_TR
dc.subjectPrimary school studentstr_TR
dc.subjectReading comprehensiontr_TR
dc.titleİlkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinde çalışan bellek ve okuduğunu anlama arasındaki ilişkitr_TR
dc.title.alternativeThe relationship between working memory and reading comprehension in primary school 2nd and 3rd grade studentstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.contributor.authorID-tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record