Yabancı dil olarak Türkçe eğitiminde yazma becerisini değerlendirmeye yönelik dereceli puanlama anahtarı geliştirme çalışması
Abstract
Bu çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Kurumlarda yazma sınavlarının puanlanmasında yaşanan sorunlar ve standart bir dereceli puanlama anahtarının alanda bulunmayışı bu çalışmanın çıkış noktası olmuştur. Araştırma Bartın Üniversitesi Dil Eğitim Merkezinde eğitim vermekte olan öğretmenler üzerinden yürütülmüştür. Veri toplamak için hazırlanan uzman değerlendirme formları ilgili alanyazın ve konu ile ilgili benzer ölçekler incelenerek geliştirilmiştir. Ayrıca veri toplama sürecinde uzmanlara yöneltilen görüşme soruları sonucunda elde edilen nitel bulgulardan yararlanılmıştır. 30 maddeden oluşan anket form ile alanında uzman 30 öğretmenden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler analize tabi tutulmuştur. Araştırmada ölçeğin kapsam geçerliliğini incelemek için uzmanların görüşleri alındıktan sonra anket formlarının frekans dağılımına bakılarak %49,75'i değerlendirme sorularına katıldığını, %40,25'i tamamen katıldığını ifade ederken %8,46'sı katılmadığını, %1,54'ü hiç katılmadığı şeklinde sonuçlar elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliği, puanlayıcıların verdikleri puanlar arasındaki uyumun tutarlığı incelenerek yapılmıştır. Güvenirlik tespiti için Kendall W uyuşum kat sayısı yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda geliştirilen ölçeklerin uyum katsayısı A1 seviyesi için .700, A2 seviyesi için .801, B1-B2 seviyeleri için .828, C1 seviyesi için .807 olarak bulunmuştur. Sonuçlar doğrultusunda tutarlılık katsayısı değerlerinin 1'e yaklaşması geliştirilen DPA'ların güvenirliğine kanıt oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda A1, A2-, B1-B2, C1 seviyelerine uygun geliştirilen dereceli puanlama anahtarlarının geçerli ve güvenilir ölçme araçları olduğu yazma sınavlarını değerlendirmede kullanılabileceği söylenebilmektedir. In this study, in line with the evaluation of writing skills in teaching Turkish as a foreign language, the determination of the problems and deficiencies in the scoring of the writing exams in institutions, and the lack of a standard rubric in the scoring, it is aimed to develop a valid and reliable scale suitable for A1-A2, B1-B2, C1 levels. The research was carried out on the teachers who were teaching at the Bartın University Language Education Center. The data collection tool was developed by examining the relevant literature and similar scales on the subject. In addition, the qualitative findings obtained as a result of the interview questions directed to the experts during the data collection process were used. Data were collected from teachers who are experts in their fields with a questionnaire consisting of 30 items. The obtained data were analyzed. In the study, after taking the opinions of the experts to examine the scope validity of the scale, by looking at the frequency distribution of the questionnaires, 49.75% agreed with the evaluation questions, 40.25% stated that they completely agreed, 8.46% disagreed, 1.54% did not agree at all. The reliability of the scale was made by examining the consistency of the scores given by the raters. Kendall W agreement coefficient method was used to determine the reliability. As a result of the analysis, it was found that the scales developed were .700 for A1 level, .801 for A2 level, .828 for B1-B2 levels, and .807 for C1 level. In line with the results, the consistency coefficient values approaching 1 provides evidence for the reliability of the developed rubrics. As a result of the analysis, it can be said that rubrics developed in accordance with A1-A2-, B1-B2, C1 levels are valid and reliable measurement tools and can be used in the evaluation of writing exams.