Öğretmenlerin öz yönetimli öğrenme ve çevrimiçi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Çevrim içi öğrenmenin yaygınlaşması öz yönetimli öğrenmeye duyulan ihtiyacı beraberinde getirmiştir. Pandemi koşulları sebebiyle öğretmenler çevrim içi öğrenme platformlarını aktif bir şekilde kullanmak zorunda kalmıştır. Öğretmenlerin çevrim içi öğrenme hususunda kendilerini geliştirmeleri elzem hale gelmiştir. Eğitimde teknolojinin kullanımının yaygınlaştığı, farklı öğretim yöntemlerinin kendine yer bulduğu ve bireysel öğrenmelerin önem kazandığı günümüz toplumunda, öğretmenlerin öğrenme-öğretme süreçlerini iyi yöneterek hayat boyu öğrenen olma yolunda ilerlemeleri gerekmektedir. Bu sebeple öğretmenlerin öz yönetimli olarak çevrim içi öğrenme sürecine adapte olmalarının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin öz yönetimli öğrenme düzeyleri ile çevrim içi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve öğretmenlerin öz yönetimli öğrenme düzeyleri ile çevrim içi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeylerinin yaş, cinsiyet, branş, medeni durum, mesleki kıdem, öğrenim durumu, çalışılan okul kademesi ve çevrim içi eğitimlere katılım durumu gibi çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için nicel araştırma desenlerinden, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni çeşitli kademelerde 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Karadeniz Bölgesi'nde bulunan bir şehirde öğretmenlik vazifesine devam eden 2104 kişiden oluşmaktadır. Basit rastlantısal örnekleme yöntemiyle örneklem büyüklüğü 325 kişi olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", Çelik & Arslan (2016) aracılığıyla Türkçe'ye uyarlanan "Öz Yönetimli Öğrenme Ölçeği" ve İlhan & Çetin (2013) aracılığıyla Türkçe'ye uyarlanan "Çevrim İçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verileri analiz etmek için ise SPSS 25 programı kullanılmıştır. Betimsel istatistikler analiz edilirken; standart sapma, aritmetik ortalama ve minimum-maksimum değerlere bakılmıştır. Bununla birlikte yapılan Kolmogorov-Smirnov testi sonucunda verilerin normal dağılmadığı görüldüğü için non-parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testi kullanılarak veriler çözümlenmiştir. Araştırmada edinilen bulgular incelendiğinde ise öğretmenlerin hem öz yönetimli öğrenme düzeylerinin hem de çevrim içi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öz yönetimli öğrenmeleri üzerinde cinsiyet, medeni durumun, yaş, öğrenim durumu ve mesleki kıdemin farklılaşmaya yol açmadığı ancak çevrim içi eğitimlere katılım, çalışılan okul türü ve branşın öz yönetimli öğrenme düzeyini etkilediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin çevrim içi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri ile cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve okul türü arasında farklılaşma olmadığı lakin çevrim içi eğitimlere katılma durumu, yaş, branş ve öğrenim durumu arasında bir farklılaşma olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuçların yanı sıra öğretmenlerin öz yönetimli öğrenme düzeyleri ile çevrim içi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Tüm bunların yanı sıra çevrim içi öğrenme sürecinin daha çok öz yönetimli olarak gerçekleştirildiği, çevrim içi öğrenmeye hazır bulunuşlukta öz yönetimli öğrenmeye sahip olmanın önemli bir faktör olduğu sonucuna varılmıştır. The spread of online learning has brought the need for self-directed learning. Due to the pandemic conditions, teachers had to actively use online learning platforms. It has become essential for teachers to improve themselves in online learning. In today's society, where the use of technology in education has become widespread, different teaching methods have found their place and individual learning has gained importance, teachers need to advance on the way to become lifelong learners by managing their learning-teaching processes well. For this reason, it is thought that it is important for teachers to adapt to the online learning process by managing their own learning. In this research, the relationship between teachers' self-directed learning levels with their readiness for online learning, and the relationship between teachers' self-directed learning levels with their readiness for online learning was determined by age, gender, branch, marital status, professional seniority, education level, school, and such as participation in online training level is aimed to examine in terms of various variables. The relational survey model, one of the quantitative research designs, was used to achieve this aim. The universe of the research consists of 2104 people who continue to teach at various levels in a city in the Black Sea Region in the 2021-2022 academic year. The sample size was determined as 325 people by simple random sampling method. The research data were used by using the "Personal Information Form" prepared by the researcher, the "Self-directed Learning Inventory" adapted into Turkish by Çelik & Arslan (2016), and the "Online Learning Readiness Scale" adapted into Turkish by İlhan & Çetin (2013) has been collected. SPSS 25 program was used to analyze the collected data. When analyzing descriptive statistics; standard deviation, arithmetic mean, and minimum-maximum values were checked. However, since it was seen that the data were not normally distributed as a result of the Kolmogorov-Smirnov test, the data were analyzed using the Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests, which are non-parametric tests. When the findings obtained in the study were examined, it was concluded that both the self-directed learning levels of the teachers and their readiness for online learning were high. It has been determined that gender, marital status, age, educational status, and professional seniority do not cause differentiation in teachers' self-directed learning, but participation in online training, type of school, and branch affect the level of self-directed learning. It has been concluded that there is no difference between teachers' readiness for online learning and gender, marital status, professional seniority, and school type, but there is a difference between participation in online training, age, branch, and education status. In addition to these results, it was determined that there was a high level of a positive relationship between teachers' self-directed learning levels and their readiness for online learning. In addition to all these, it has been concluded that the online learning process is more self-directed, and having self-directed learning is an important factor in readiness for online learning.