Genç yetişkinlerin algıladığı ebeveyn tutumları ve öznel iyi oluşları ile kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı çalışan genç yetişkin bireylerin algıladığı ebeveyn tutumları ve öznel iyi oluşları ile kariyer uyumlulukları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın örneklemini tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 2022-2023eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 459’ u (%60.3) kadın ve 302’ si (%39.7) erkek toplam 761 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın verilerini toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Kısaltılmış Algılanan Ebeveyn Tutumu Ölçeği”, “Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Kariyer Uyumluluğu Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın verileri normal dağılım göstermediği için verilerinin analizinde değişkenler arasındaki ilişki Spearman’s Rho Korelasyon Analizi ve çalışmadaki değişkenlerin kişisel bilgi formunda yer alan bilgiler açısından incelenmesi ise Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre kariyer uyumluluğu ile öznel iyi arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır (Rho= .468**, p<.01). Genç yetişkinlerin öznel iyi oluş durumları arttıkça kariyer uyumlarında da orta düzeyde artışın olduğu söylenebilir. Kariyer uyumluluğu ile Algılanan Ebeveynlik Tutumları arasındaki ilişki incelendiğinde Algılanan Anne ve Baba-Reddedicilik tutumları hariç (p>0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca genç yetişkinlerin algıladıkları ebeveyn tutumları, öznel iyi oluşları ve kariyer uyumları cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır (p>0,05). Araştırma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılarak yapılacak çalışmalara yönelik öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to examine the relationship between perceived parental attitudes and subjective well-being of working young adult individuals and their career adaptability. For this purpose, the sample of the study consists of 761 teachers, 459 (60.3%) female and 302 (39.7%) male, working in official educational institutions affiliated to the Ministry of National Education in the province of Şanlıurfa in the 2022-2023 academic year, selected by random sampling method. "Personal Information Form", "Abridged Perceived Parental Attitude Scale", "Subjective Well-Being Scale" and "Career Compatibility Scale" were used to collect the data of the study. Since the data of the study did not show normal distribution, Spearman's Rho Correlation Analysis was used for the relationship between the variables in the analysis of the data, and Mann Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used to analyze the variables in the study in terms of the information in the personal information form. According to the findings of the study, it was concluded that there is a moderate positive relationship between career adaptability and subjective well-being (Rho= .468**, p<.01). As the subjective well-being of young adults increases, it can be said that there is a moderate increase in career adjustment. When the relationship between career adaptability and Perceived Parenting Attitudes was examined, it was determined that there was a statistically significant relationship (p<0.05), except for Perceived Mother and Father-Rejection attitudes (p>0.05). In addition, it was found that young adults' perceived parental attitudes, subjective well-being and career adjustment did not show a statistically significant difference according to the gender variable (p>0.05). The research findings were discussed in the light of the relevant literature, and suggestions for future studies were presented.