Sülünlerde kapalı ve serbest yetiştirme sistemlerinde davranış özelliklerinin belirlenmesi
Abstract
Bu tez çalışmasında Sülünlerde kapalı ve serbest yetiştirme sistemlerinde davranış özelliklerinin belirlenmesi hedeflenmiş ve bu amaçla çalışmalar sürdürülmüştür. Sülün yetiştirmede kullanılan iki farklı sistem olan kapalı ve serbest sistemde yetiştirilen sülünlerin davranış özelliklerinin belirlenmesi amacı ile yapılan bu çalışmada yetiştirme ortamı ve siteminin farklı tip davranışlara olan etkileri incelenmiştir. Yapılan deneme alanlarında kapalı sistemler 2x1 m serbest sistemli alanlar ise 2x1+2x1 metre olarak hazırlanmış ve 6 haftalık sülünlerin bu yetiştirme alanlarına salınması ile denemeler başlamıştır. 6 haftalık sülünler 16 haftalık olana kadar hem kapalı hem de serbest alanlarda her hafta ve haftada 3 gün gözlemlenmiştir. Bu gözlemler sırasında pasif, aktif ve konfor olmak üzere 3 farklı davranış modeli ve her model altında da belirlenen davranış şekilleri incelenmiştir. Buna göre: Pasif davranışlar dinlenme, uyuma, tüneme; aktif davranışlar ayakta dikilme, gezinti, tüy gagalama, agresif, kaçış, keşif, yem arama, yem yeme, su içme; konfor davranışları ise tüy bakımı ve kabarma, gerinme ve toz banyosu olarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda kapalı yetiştirme sistemleri serbest yetiştirme sistemlerinde yetiştirilen sülünler arasında davranış özellikleri açısından çok büyük bir fark olmadığı benzerliklerin ve oranların yakın olduğu görülmüştür. Ancak ölçülen her davranış oranının sistemlere göre değiştiği de belirlenmiştir. Özellikle agresiflik ve yem yeme davranışlının kapalı yetiştirme sistemlerinde daha belirgin olarak artış gösterdiği buna karşın tüneme, gerilme, uyku gibi bireyleri rahatlatıcı davranışların ise serbest yetiştirme sistemlerinde arttığı görülmüştür. Bu noktada serbest yetiştirme sistemlerinin kapalı yetiştirme sistemlerine göre davranışları olumlu yönde etkilediği ve bu sistemlerin yetiştiricilikte tercih edilmesinin daha doğru olacağı kanaatine varılmıştır. In this thesis, it was aimed to determine the behavioral characteristics of pheasants in closed and free breeding systems and studies were continued for this purpose. In this study, which was carried out to determine the behavioral characteristics of pheasants grown in closed and free systems, which are two different systems used in pheasant breeding, the effects of rearing environment and system on different types of behavior were examined. In the experimental areas, closed systems were prepared as 2x1 m open areas and 2x1 + 2x1 meters and the trials were started for the release of 6-week-old pheasants to these breeding areas. Pheasants at 6 weeks of age were observed every week and 3 days a week in both covered and open fields until 16 weeks of age. During these observations, 3 different behavioral models as passive, active and comfort and the behavior patterns determined under each model were examined. Accordingly: Passive behaviors are resting, sleeping, perching; active behaviors standing, wandering, feather pecking, aggressive, escape, exploration, foraging, foraging, drinking water; comfort behaviors were determined as feather care and fluffing, stretching and dust bathing. As a result of the study, it was seen that there was not a big difference in terms of behavioral characteristics between pheasants grown in closed rearing systems and free-raising systems, and the similarities and ratios were close. However, it has also been determined that the rate of each measured behavior varies according to the systems. In particular, it was observed that aggressiveness and foraging behavior increased more significantly in closed rearing systems, whereas comforting behaviors such as perching, stretching, and sleeping increased in free-raising systems. At this point, it has been concluded that free-raising systems have a positive effect on behavior compared to closed-raising systems and that these systems should be preferred in aquaculture.