Show simple item record

dc.contributor.authorYılmaz, Ramazan
dc.contributor.authorKaraoğlan Yılmaz, Fatma Gizem
dc.date.accessioned2024-01-12T09:09:28Z
dc.date.available2024-01-12T09:09:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationYılmaz, R. ve Karaoğlan Yılmaz, F. G. (2023). Investigation of instructors’ learning analytics indicator preferences in smart mooc dashboard: an eye-tracking study. M. Seenivasan (ed.), 5th International Acharaka Congress on Life, Engineering, And Applied Scıences (s. 23-28) içinde. İzmir, Türkiye : BZT Akademitr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16269
dc.description.abstractThe use of dashboards in e-learning environments is becoming increasingly common. In these dashboards, necessary data can be analyzed and monitored for students, teachers and administrators. However, when the literature is examined, it is understood that more research is needed on which indicators and metrics should be included in dashboards. Within the scope of this study, the indicators and metrics in the teacher dashboard of the Smart MOOC system were analyzed from the perspective of the instructor. In other words, it was evaluated which of the indicators and metrics related to the class on the dashboard the instructors examined more and which ones they examined less. The research was conducted using an eye-tracking method. The research was conducted with 5 instructors who actively use the Smart MOOC environment and have taught courses in this environment. The results of the research show that the instructors focus more on the following metrics on the dashboard; the instructors look at the student’s performance in the course, successful and unsuccessful subjects, and the duration of students’ use of the system and its components. In line with the findings of the study, several suggestions were made for future research and dashboard design.tr_TR
dc.description.abstractE-öğrenme ortamlarında gösterge tablolarının kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu kontrol panellerinde öğrenciler, öğretmenler ve yöneticiler için gerekli veriler analiz edilip takip edilebilmektedir. Ancak literatür incelendiğinde gösterge tablolarında hangi gösterge ve metriklerin yer alması gerektiği konusunda daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğu anlaşılmaktadır. Bu çalışma kapsamında Akıllı MOOC sisteminin öğretmen kontrol panelinde yer alan gösterge ve metrikler öğretim elemanı bakış açısıyla analiz edilmiştir. Yani öğretim elemanlarının gösterge panosundaki derse ilişkin gösterge ve metriklerden hangilerini daha çok, hangilerini daha az inceledikleri değerlendirildi. Araştırma göz takip yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma Akıllı MOOC ortamını aktif olarak kullanan ve bu ortamda ders veren 5 öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları eğitmenlerin gösterge tablosunda şu metriklere daha çok odaklandığını gösteriyor; eğitmenler öğrencinin dersteki performansına, başarılı ve başarısız konulara, öğrencinin sistemi ve bileşenlerini kullanma süresine bakar. Araştırmanın bulguları doğrultusunda gelecekte yapılacak araştırmalara ve gösterge tablosu tasarımına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.language.isoengtr_TR
dc.publisherBZT Akademitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDashboardtr_TR
dc.subjectSmart MOOCtr_TR
dc.subjectInstructortr_TR
dc.subjectEye-trackingtr_TR
dc.subjectGösterge panelitr_TR
dc.subjectAkıllı MOOCtr_TR
dc.subjectEğitmentr_TR
dc.subjectGöz takibitr_TR
dc.titleInvestigation of instructors’ learning analytics indicator preferences in smart mooc dashboard: an eye-tracking studytr_TR
dc.typeconferenceObjecttr_TR
dc.relation.journal5th International Acharaka Congress on Life, Engineering, And Applied Scıencestr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Fen Fakültesi, Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümütr_TR
dc.contributor.authorID0000-0003-4963-8083tr_TR
dc.contributor.authorID0000-0002-2041-1750tr_TR
dc.identifier.startpage23tr_TR
dc.identifier.endpage28tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record