dc.contributor.advisor | Büyükşahin, Yasemin | |
dc.contributor.author | Tiryaki, Damla Nazlıcan | |
dc.date.accessioned | 2024-09-24T08:46:52Z | |
dc.date.available | 2024-09-24T08:46:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024 | |
dc.identifier.citation | Tiryaki, D. N. (2024). STEM etkinliklerinin iki dilli öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bartın: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11772/16447 | |
dc.description.abstract | Bilgi işleme yöntemlerinin hızla değiştiği günümüz dünyasında öğrenme olgusu da farklılaşmaktadır. Bu değişime ayak uydurma doğrultusunda eğitim modelleri de çeşitlenmektedir. Günümüz insanın çok kültürlü, çok dilli ve hızlı gelişen yapısına cevap üretilebilecek disiplinler arası, yenilikçi ve yaratıcı eğitim modellerine eğitimde ihtiyaç artmaktadır. Bunlardan biri olan STEM eğitim yaklaşımında; fen, matematik, teknoloji ve mühendislik disiplinleri birlikte kullanılmaktadır. Disiplinlerarası bu yaklaşımın iki dilli öğrencilerin eleştirel becerilerine etkisinin araştırılması bu çalışmanın ana amacını oluşturmaktadır. Nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak kurgulanan araştırmada verileri Eleştirel Düşünme Ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemi ile anadili Türkçe olmayan ilkokul 4. sınıfa devam öğrencilerin dahil edildiği örneklem grubunda deney grubu 10, kontrol grubu ise 9 kişiden oluşmaktadır. Süreç boyunca deney grubunda STEM eğitim yaklaşımının uygulandığı dersler işlenirken kontrol grubunda MEB müfredatı uygulanmaya devam edilmiştir. İşlem öncesi ve sonrası ölçümler yapılmıştır. Uygulama dönemi haftada 3 saatlik dersler ile 5 hafta boyunca sürdürülmüştür. Deney grubunda STEM Kule Etkinliği, STEM Uzay Aracı Etkinliği, STEM Köprü Etkinliği, STEM Ceketleme Etkinliği ve STEM Mancınık Etkinliği olmak üzere 5 etkinlik uygulandıktan sonra son test uygulanmıştır. Araştırmada, iki dilli öğrenciler ile yapılan STEM etkinlikleri uygulamalarının, öğrencilerin eleştirel düşünme beceri alanlarından analiz, değerlendirme, çıkarım, yorum ve öz düzenleme alanlarına ortalama puanlar üzerinden deney grubu lehine fark gözlense de istatistiki olarak anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bir diğer sonuç ise; müdahale edilen deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında son test puanlarının anlamlı olarak farklılaştığının tespit edilmesidir. | tr_TR |
dc.description.abstract | Educational models are evolving to meet the demands of today's fast-paced, technology driven world. This study focuses on STEM, an interdisciplinary and innovative educational model that can cater to the multilingual, multicultural, and dynamic nature of today's society. The aim is to assess the impact of STEM activities on the critical thinking skills of bilingual students. The study utilized a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group, a quantitative research approach. Research data was gathered using Critical Thinking Scales. The study involved two groups of 4th grade primary school students, fluent in Kurdish and Turkish. The experimental group comprised 10 students, and the control group comprised 9. In the study, both the experimental and control groups of students were initially assessed using Critical Thinking Scales. Following this, the control group underwent a 5-week period, during which they followed the MoNE curriculum for science courses and were then given a post-test. In the experimental group, the post-test was administered after completing 5 activities: STEM Tower, STEM Spacecraft, STEM Bridge, STEM Jacketing, and STEM Catapult. In the study, although we observed a statistically significant difference in favor of the experimental group in the average scores of STEM activities with bilingual students in the areas of analysis, evaluation, inference, interpretation, and self-regulation from the critical thinking skill areas, no statistically significant difference was found. Another important result from the research is that when we compared the pre-test and post-test scores of the students, we determined a significant difference in the experimental group. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Eleştirel düşünme | tr_TR |
dc.subject | İki dillilik | tr_TR |
dc.subject | STEM eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Bilingualism | tr_TR |
dc.subject | Critical thinking | tr_TR |
dc.subject | STEM education | tr_TR |
dc.title | STEM etkinliklerinin iki dilli öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The effect of stem activities on bilingual students’ critical thinking skills | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim A.B.D. Yüksek Lisans Programı | tr_TR |
dc.contributor.authorID | - | tr_TR |