Öğretmen adaylarının üniversite ilk yıl deneyimlerinin akademik motivasyon ve akademik başarı açısından incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın odak noktası üniversite öğrencilerinin üniversiteye uyum sağlayamaması ve bu uyum problemi sonucunda üniversitede alınan eğitimin etkisinin ve kalitesinin düşmesidir. Temel anlamda öğrencinin akademik motivasyonu ve akademik başarısı, öğrencinin ilk yılda geçirdiği yaşantıyla ilişkilendirilmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin üniversitenin ilk yılında karşılaştığı durumların akademik başarılarına ve akademik motivasyonlarına etkisi araştırılmıştır. Burada akademik başarı ve akademik motivasyon bağımlı değişken iken ilk yıl deneyimi bağımsız değişkendir ve burada bağımsız değişkenin, bağımlı değişkenler üzerinde etkili olup olmadığı sorusuna yanıt aranmıştır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde biri Batı Karadeniz’de diğeri Güney Marmara’da bulunan iki farklı üniversitenin eğitim fakültelerinde yürütülmüştür. Araştırmada sadece eğitim fakültesi ikinci sınıf öğrencilerine yer verilmiştir. Toplam 303 öğrenci çalışma grubunda yer almıştır. Araştırmada akademik başarıyı ölçme aracı olarak öğrencilerin beyan ettiği akademik ortalama, akademik motivasyonu ölçmek için de Vallerand (1992) tarafından geliştirilen “Academic Motivation Scale” ve ilk yıl deneyimini ölçmek için de Pascarella ve Terenzini (1980) tarafından geliştirilen “Instituonal Integration Scale” kullanılmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen veriler SPSS paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın çözümlenmesinde Pearson korelasyon testi, regresyon testi, bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ilk yıl deneyiminin, öğrencilerin akademik başarısını ve akademik motivasyonunu etkilediği yönünde anlamlı bir farklılık çıkmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilk yıl deneyimi konusunda hem üniversitelerin hem de öğretim görevlilerinin bilgilendirilmesi ve ilk yıl deneyimi programlarının uygulanması sağlanmalıdır. The focus of this study is the failure of university students to adapt to the university and the effect of this adaptation problem on the reduction of the effect and quality of education at the university. In the basic sense, the student's academic motivation and academic success are associated with the student's life in the first year. In this study, the effect of the students 'academic success and academic motivation on the students' academic achievement was investigated. While academic success and academic motivation are dependent variables, the first year experience is independent and the answer to the question is whether the independent variable is effective on dependent variables. In this study, the survey method was used from quantitative research methods. The research was conducted in the education faculties of two different universities in the Western Black Sea and the other one in the South Marmara during the fall semester of 2018-2019 academic year. In the research, only the second year students of the faculty of education were included. A total of 303 students were included in the study group. In the study, the academic average declared by the students as a means of measuring academic achievement and Academic Motivation Scale developed by Vallerand (1992) and de Instituonal Integration Scale in developed by Pascarella and Terenzini (1980) were used to measure the academic motivation. The data obtained from the research process were analyzed by SPSS package program. Pearson correlation test, regression test, independent groups t test were used to analyze the research. As a result of the research, there was a significant difference in the effect of first year experience on academic success and academic motivation of students. According to the results of the research, both universities and lecturers should be informed about the first year experience and implementation of first year experience programs should be provided.