Güvenli internet ve bilgisayar kullanımı kursuna katılan velilerin uygulanan eğitimle ilgili görüşlerinin incelenmesi
Özet
Bilgisayar ve İnternetin yanlış kullanımlarından kaynaklı bireyler birçok olumsuzlukla karşılaşabilmektedir. Bu olumsuzluklardan en çok çocuklar zarar görmektedir. Bu durum çocuklarını her zaman koruyan ve yanında olan anne babaların bilgisayar ve İnternetin güvenli kullanımını konusunda bilgi sahibi olmasını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada velilere güvenli İnternet ve bilgisayar kullanımı eğitimine katılan velilerin eğitimle ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Bartın ilinde bir devlet ortaokulunda 5. ve 6. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin 14 velisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ve demografik özelliklerin yer aldığı kişisel bilgiler formu ile elde edilmiştir. Araştırmada nitel yöntem kullanılmış olup verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, velilerin güvenli bilgisayar ve güvenli İnternet kullanımına yönelik görüşleri incelenmiştir. Güvenli İnternet ve bilgisayar kullanımına ilişkin düzenlenen eğitime katılan velilerin eğitime katılmalarının genel amacının kendini geliştirmek olduğu görülmektedir. Velilerin eğitime katılımındaki amaçlar incelendiğinde; güvenli İnternet kullanımı konusunda bilgi edinebilmek ve eksikliklerini tamamlayabilmek, bilgisayar kullanmayı öğrenmek, çocuklarına yardımcı olabilmek ve teknolojiye uyum sağlayabilmek gibi sebepler ortaya çıkmaktadır. Veliler eğitim sonunda, bilgi güvenliğini sağlamada şifre güvenliği, mobil güvenlik, bilgi paylaşımında dikkat edilmesi gerekenler (kişisel bilgilerin paylaşımı gibi), zararlı yazılımlar, anti virüs kullanımı ile güvenli İnternet kullanımının faydaları hakkında bilgi edindiklerini ifade etmiştir. Individuals face many difficulties due to misuse of computer and internet. Children suffer most from these difficulties. This makes it necessary for parents who are always with their children need to be informed about the safe use of computers and the internet. In this study, education of safe computer and internet usage were given to parents and after that the opinions of parents about this education were examined. This study consisted of 14 volunteered parents of students attending 5th and 6th grades in a public secondary school in Bartın province. The data of the study was obtained by a semi-structured interview form and a personal information form containing demographic characteristics, prepared by the researchers after obtaining expert opinion. Qualitative method and content analysis were used in the research to analyse the data. In the findings, the opinions of the parents on the use of safe computers and internet were examined. It was seen that parents who participated in the course about safe internet and computer use have a goal of self-improvement. When the purpose of the parents’ participation in course were examined; to learn about the use of safe internet and to complete their deficiencies, to learn how to use the computer, to help their children and to adapt themselves to technology were specified. At the end of the education, the parents stated that they learned about the security of password, mobile security, sharing of information (such as sharing of personal information), the use of malware, the use of antivirus and the benefits of safe internet usage in providing information security.