Uluslararasılaşma süreci kapsamında birleşme ve devralmalar: rekabet kurumu kararları üzerine bir araştırma
Abstract
Bilindiği üzere, uluslararasılaşma veya yurt dışına açılma yöntemlerini, riski minimize etmek açısından sıraladığımızda, ihracat, ortaklıklar ve doğrudan yabancı yatırım şeklinde bir sıralama yapılabilir. Ülke dışına açılmak isteyen bir işletmenin, bir başka ülkedeki aynı veya farklı sektörde faaliyet gösteren bir işletmeyle ortaklık kurması veya çoğunluk hisselerini devralması her zaman mümkün değildir. Çünkü birleşme veya devralmalarla ilgili sektörde tekelleşme eğilimleri oluşturma ihtimali her zaman mevcuttur. Bu nedenle yapılacak bir birleşme veya devralma işleminin geçerlilik kazanabilmesi için ev sahibi ülke yasalarına uygun olması gerekmektedir. Bu değerlendirmeyi, Türkiye’de faaliyetine 1997 yılında başlayan Rekabet Kurumu yerine getirmektedir. Buçalışmada, uluslararasılaşma yöntemlerinden biri olan birleşme ve devralmalara ilişkin Rekabet Kurumu’nun yaklaşımları incelenecektir. Çalışma son 5 yıl içindeki Rekabet Kurumu’nun birleşme ve devralma başvurularındaki yaklaşımı bağlamında; yapılan her başvuruya izin verip vermediği birleşme ve devralmaların sektörel dağılımları, birleşme ve devralmaların iktisadi büyüklüğü, hangi ülkelerin birleşme ve devralmalarda ön plana çıktığı gibi konular incelenecektir. As known, when listed in order the methods of internationalizations in terms of minimizing the risk, they respectively are 1-exports, 2-partnerships, and 3-foreign direct investment. Take over a foreign company is crucial because there always a possibility of monopolization tendency in related goods and services sectors by mergers and acquisitions (M & A). In order to do mergers and acquisitions in a foreign country, mergers and acquisitions must comply with the law of the country. Turkish Competition Board has been conducted for this duty since 1997 in Turkey.In this study, the Competition Authority's approach on mergers and acquisitions as one method of the internationalization process of will be examined in the last 5 years. The study will cover whether the board allows each application, the sectoral distribution of permitted M&A, the economic size of permitted M&A, and the prominent countries permitted to M&A.