Sağlıkta toplam kalite yönetimi ve mükemmellik modeli: sağlık çalışanları üzerine bir uygulama
Abstract
Günümüzün bir gerekliliği olarak; insana değer verme ve sürekli gelişimin bir parçası olan kalite kavramı, küreselleşme ve sonucunda ortaya çıkan rekabete uyum sağlayabilme noktasında vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir.1980'li yıllardan başlayarak ülkelerin sağlık hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi uygulamaları hızlı bir şekilde gelişme gösterdiği görülmektedir. Hastaların ve çalışanların memnuniyet düzeylerinin arttırılması sürekli gelişme, sıfır hata ile çalışma gibi kavramlar sağlık kurumları yönetimleri için önemlidir. EFQM (Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı) Mükemmellik modelinin temelinde toplam kalite yönetiminin ilkeleri yer alır. Mükemmelliğin özünü kalite oluşturmaktadır. Sağlıkta toplam kalite yönetimi ve mükemmellik modeli konusunda yapılan araştırma, Bartın ilinde faaliyette bulunan kamu ve özel sağlık kuruluşlarında çalışan personellerin mükemmellik modeline yönelik değerlendirmelerinin ortaya konması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan edilen sonuçlar doğrultusunda sunulan önerilerin araştırmanın yapıldığı sağlık kuruluşlarında Mükemmellik Modeli, güçlü ve iyileştirmeye açık alanlarını tespit etmelerine ve sürekli gelişim felsefesiyle gelişim planlarını hazırlamaları anlamında önem taşımaktadır. As a necessity of our day; quality concept which is part of human development and continuous improvement, has become an indispensable element in terms of globalization and adaptability of the resulting competition. It is seen that the applications of TotalQuality Management in the health services of the countries have started to develop rapidly since the 1980s. Concepts such as increasing the level of satisfaction of patients and employees, continuous improvement, working with zero mistakes are important for the management of health institutions. At the core of the EFQM (European Foundation For Quality Management)Excellence model is the principles of total quality management. The research on total quality management in health and the model of excellence was carried out in order to evaluate the excellence model of the staff working in public and private health institutions operating in Bartın province. The proposals submitted in line with the results of the research are important in terms of determining the Excellence Model, strong and open areas for improvement and preparing the development plans with the philosophy of continuous development.