Entropi tabanlı copras yöntemi ile ölçek bazında finansal performans analizi: bilgi ve iletişim sektöründe bir uygulama
Özet
Sektörlerin finansal performansının analizi, sektörün finansal durumunu anlamak ve geleceğe yönelik öngörü yapmak için hayati bir önem taşımaktadır. Bu
sadece sektörde faaliyet gösteren işletmeler için değil aynı zamanda, sektöre
girmek isteyen girişimciler, sektöre yatırım yapmak isteyen yatırımcılar ve
ekonomik büyüme için sektörel destekleme yapmak isteyen ekonomi yönetimi
için de önemli göstergedir. Finansal performansın ölçülmesi için kullanılan oranların hem çok sayıda olması, hem de bu rakamların farklı ölçek ve karakterlere
sahip olması klasik yöntemlerle analiz yapmayı güçleştirir. Bunun için Çok
Kriterli Karar Verme yöntemleri çok kullanışlı görülmektedir. Bu çalışmada Bilgi
ve İletişim Sektörü firmaları; küçük, orta ve büyük ölçekte sınıflandırılarak
COPRAS yöntemi ile finansal performans analizi yapılmıştır. Çalışmada Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından yayınlanan sektör bilançolarından 2010-
2015 yılları arası 6 yıllık veri kullanılmıştır. Sektördeki ölçekler ve sektörün
tamamı yıllara göre finansal oranlar kullanılarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Analizde kullanılan kriterlerin yani finansal oranların göreceli önemlerini belirlemek için ağırlıklama yapılmıştır. Ağırlıklama yöntemi olarak Entropi
yöntemi tercih edilmiştir. Bu çalışmanın Bilgi ve İletişim Sektörü’nün finansal
performansının anlaşılması ve doğru kararlar alınmasında işletme paydaşlarına
yol gösterici olması öngörülmektedir. Analysis of the financial performance of the sectors is of vital importance for un-derstanding the sector's financial position and foreseeing the future. This situa-tion is important not only for the enterprises operating in the sector but also for the entrepreneurs who want to enter the sector, the investors who want to invest in the sector and the economy management which wants to support the sector for the economic growth. The fact that the ratios used to measure financial per-formance are both large and that these figures have different scales and charac-teristics make it difficult to analyze using classical methods. Multi-Criteria Deci-sion Making (MCDM) methods seem to be very useful for this. In this study, In-formation and Communication Sector firms; Small, medium and large scale and financial performance analysis was done by COPRAS method. In the study, six-year data were used from sectoral balances published by the Central Bank of the Republic of Turkey (CBRT) for the period 2010-2015. The scales in the sector and the whole sector have been evaluated using financial ratios according to years. The criteria (financial ratios) used in the analysis are weighted to deter-mine their relative importance. The entropy method is preferred as the weighting method. It is anticipated that this study will guide the business interest group in understanding the financial performance of the Information and Com-munication Industry and making the right decisions.