Yaşam boyu öğrenme kapsamında Türkiye Radyo Televizyon Kurumu tarafından yayınlanan kamu spotlarının incelenmesi
Özet
Yaşam boyu öğrenme, toplumsal yaşamda sosyal, ekonomik, iktisadi, siyasal ve benzeri alanlarda bireylerin dünya düzenindeki yaşayışlarını şekillendirmeyi hedefler. Bireyin bu yapıya entegrasyonunu sağlamak yaşam boyu öğrenme konuları içeris-indedir. Bunu sağlamak için bireylerin farkındalık yapısını etkileyecek çeşitli araçlar ve materyaller kullanılmaktadır. Kamu spotları bu materyallerden biridir. Kamu spotları; kamu yararına bilgilendirici, ikna edici ve eğitici niteliği ile aynı zamanda yaşam boyu öğrenme kapsamında kitlelerin eğitimine/öğrenimine katkıda bulunmaktadır. Yaşam boyu öğrenmeye kamu spotlarının katkısının kapsamını ya da içerik yapısını, bu spotu hazırlayan/hazırlatan kurum ve kuruluşların kitlelere vermek istediği açık ve/veya örtük mesaj belirlemektedir. Bu araştırma Türkiye Radyo Televizyon Kurumu tarafından 2015 yılında yayınlanmış olan kamu spotlarının ayırt edici ve tematik özelliklerini ortaya çıkarmak, temalarına göre nasıl bir dağılım gösterdiklerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeline göre yapılan bu araştırmada toplam 123 kamu spotu ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiş, betimsel analiz yöntemiyle veriler analiz edilmiştir. Araştırmada, Türkiye’de 2015 yılında yayınlanan kamu spotlarının daha çok devlet eli-yle kamu kurum ve kuruluşları tarafından hazırlandığı; en çok askerlik, eğitim, sağlık, bilinçlendirme temalarına yer verildiği; sloganlarda emir kipinin sıklıkla kullanıldığı ve ortak bir “biz” dili oluşturulmaya çalışıldığı, vatandaşlık görev ve sorumluluklarına yönelik bilgilendirme ile bilinçlendirme amacının yaşam boyu öğrenme kapsamında ön plana alındığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Kamu spotlarındaki bilgi, beceri, değer ve sosyo-politik tutumların incelenmesi gerekliliği önerisi sunulmuştur. Lifelong learning aims to reshape the social life of the individuals on social, economic, political and similar areas. Integration of the individuals on these structures is included by lifelong learning and to be able to do it, some tools and materials are used to create the awareness. Public spot advertisement is one of them. Public spot advertise-ments support the education/learning of the masses, by their informative, persuasive and educative lifelong learning properties, for the benefit of the public. The scope of the public spot advertisements’ contribution to lifelong learning is determined by the hid-den or obvious message of the establishments who are organizing it. This study has been made by Türkiye Radyo Televizyon Kurumu in 2015. They investigated how the distri-bution of public spot advertisements was according to their themes and how they were distributed by their distinctive and thematic properties. In this study, which is made by survey model, 123 public spot advertisements have been chosen according to "criterion sampling method" and data are analyzed according to "descriptive analysis method". The final results of this survey are: Public spot advertisements are prepared mostly by the hands of government institutions and they are generally about military service, edu-cation, health, consciousness-raising themes. In the slogans chosen, imperative tense is used very often and there is a will to create a “we” language, that has informative and awareness raising purposes for the individuals to put their civic duties in front. The ne-cessity of studying information, values, abilities and sociopolitical attitudes in the public spot advertisements has been suggested.