Bartın Üniversitesi
Kurumsal Akademik Arşivi
    • English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
  • POLİTİKA
  • REHBER
  • İLETİŞİM
View Item 
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Fen Fakültesi
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Fen Fakültesi
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Examining the relationship between digital game preferences and computational thinking skills

Thumbnail
View/Open
bilgi işlemsel düşünme ve oyunlar.pdf (372.3Kb)
Date
2017
Author
Yılmaz, Ramazan
Karaoglan Yilmaz, Fatma Gizem
Yıldız Durak, H.
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu araştırmanın amacı, orta öğretim öğrencileri arasındaki bilgi işlemsel düşünme becerilerinin, oynadıkları dijital oyunların türüne göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Araştırmanın katılımcılarını, 2016-2017 öğretim yılında 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda 202 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca, veriler üç farklı veri toplama aracı kullanılarak elde edilmiştir. Bunlar; kişisel bilgi formu, bilgisayarca düşünme becerileri ölçeği ve dijital araçlar ile oynanan oyunların türünü belirlemek için kullanılan ankettir. Sonuçlar öğrencilerin ölçek geneli ortalamasına göre diğer alt ölçeklerden daha yüksek puan aldığını, eleştirel düşünme alt ölçeğindeki puanların ise en düşük olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin en sık oynadığı oyun kategorisinin giyinmek / makyaj oyunları olduğu tespit edilmiştir.
 
Thepurposeofthisstudyistoidentifywhethercomputationalthinkingskillsamong secondary schoo lstudents differ depending on the type of digital games they play. The participants of this study were 202 secondary school students at 5th, 6th, 7thand 8thgrades during 2016-2017 academic year. Correlational survey methodwas used during this study. Furthermore, there were three different data collection instruments used. The first onewas “Personal Information Form”. The second one was “Computational Thinking Skills Scale” and the third data collection instrument was “Questionnaire for Type of Games Played with Digital Tools”. Results indicated thatstudents scoredhigher compared to other sub-scales while their scores from the critical thinking sub-scale was the lowest.The most frequently played game category of the students was found to be dressup/make-up games
 
URI
http://hdl.handle.net/11772/2385
Collections
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu [79]

DSpace@Bartın is member of:


sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of CommunitiesCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournals

My Account

LoginRegister

DSpace@Bartın is member of:

İLETİŞİM BİLGİLERİ

Adres
Bartın Üniversitesi Kutlubey Yerleşkesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Merkez/BARTIN, 74100
E-Posta
acikerisim@bartin.edu.tr
Creative Commons License

DSpace@Bartin by Bartin University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.