Bartın Üniversitesi
Kurumsal Akademik Arşivi
    • English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
  • POLİTİKA
  • REHBER
  • İLETİŞİM
View Item 
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Fen Fakültesi
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   Bartın University Dspace
  • Fakülteler
  • Fen Fakültesi
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cyberloafing in IT classrooms: exploring the role of the psycho-social environment in the classroom, attitude to computers and computing courses, motivation and learning strategies

Thumbnail
View/Open
siber aylaklık.pdf (492.3Kb)
Date
2018
Author
Yılmaz, Ramazan
Yurdagül, Halil
Metadata
Show full item record
Abstract
Bilişim Teknolojileri Sınıflarında Siber Aylaklık: Sınıfta Psiko-Sosyal Ortamın Rolünü Keşfetmek, Bilgisayar ve Bilgisayar Derslerine Yönelik Tutum, Motivasyon ve Öğrenme Stratejileri Özet: Bu çalışmanın amacı Bilgi Teknolojileri (IT) sınıflarındaki öğrencilerin siber taşınma davranışlarının düzeyini bulmaktır; siber hareket davranışları ile dersler ve öğrenme stratejileri için psiko-sosyal algılar, tutumlar ve motivasyon arasındaki ilişkiyi incelemek. Korelasyon yöntemi kullanılmıştır; ve verilerin analizi için yapısal eşitlik modellemesi uygulanmaktadır. Çalışma, IT sınıfında Computing I dersini alan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. 607 üniversite öğrencisinden beş öz rapor aracı kullanılarak veriler toplanmıştır: ‘demografik bilgi formu’, ‘siber taşınma faaliyetleri ölçeği’, this bu sınıfta neler oluyor? anketi "," bilgisayarlara ve bilgisayar dersleri anketine karşı tutum "ve" anketi öğrenmek için motive edilmiş stratejiler ". Sonuçlar öğrencilerin siberloaf davranışlarının psiko-sosyal algıları, tutumları ve öğrenme stratejilerinden etkilendiğini göstermektedir. Ancak, sonuçlar öğrencilerin siberlofing davranışlarının kurslar için motivasyonlarından etkilenmediğini göstermektedir. Daha ileri araştırma çalışmaları ve çıkarımlar sunulmuş ve tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Siber Aylaklık, Psiko-Sosyal Ortam, Tutumlar, Motivasyon, Öğrenme Stratejileri, Bilgi Teknolojileri Sınıfları
 
The purpose of this study is to find out the level of cyberloafing behaviors of the students in Information Technologies (IT) classrooms; and to examine the relationship between cyberloafing behaviors and the psycho-social perceptions, attitudes and motivation for the courses and learning strategies. Correlational method was utilized; and structural equation modelling is applied to analyze the data. The study was carried out with the students who take Computing I course in the IT classroom. Data were collected from 607 university students by utilizing five self-report instruments: ‘demographic information form’, ‘cyberloafing activities scale’, ‘what is happening in this class? questionnaire’, ‘attitude to computers and computing courses questionnaire’ and ‘motivated strategies for learning questionnaire’. The results demonstrate that students' cyberloafing behaviors are influenced by their psycho-social perceptions, attitudes and learning strategies. However, the results demonstrate that students' cyberloafing behaviors aren’t influenced by their motivation forthe courses. Further research studies and implications are presented and discussed.
 
URI
https://link.springer.com/article/10.1007/s12528-018-9184-2
http://hdl.handle.net/11772/2389
Collections
  • Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu [77]

DSpace@Bartın is member of:


sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of CommunitiesCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournals

My Account

LoginRegister

DSpace@Bartın is member of:

İLETİŞİM BİLGİLERİ

Adres
Bartın Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ağdacı / BARTIN, 74100
E-Posta
acikerisim@bartin.edu.tr
Creative Commons License

DSpace@Bartin by Bartin University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.