Erken çocukluk döneminde piyano eğitimi: gelişim alanlarına etkisi ve güncel öğretim yöntemleri
Abstract
Müziksel yetenek, her çocukta var olan ve zaman içinde geliştirilebilen bir beceridir. Müzik
etkinlikleri, erken çocukluk eğitimde çocukların bilişsel becerileri, dil gelişimi, sosyal uyum,
güven ve başarı duygusunu kazanmaları açısından etkili olabileceği düşüncesi nedeniyle
günlük eğitim ve öğretim sürecinde önem kazanmaktadır. Erken çocukluk eğitimi ürecinde
müzik eğitiminde, sesleri dinleme ve ayırt etme, ritim çalışmaları, müzik dinleme, şarkı
söyleme, drama, hareket, dans, oyun ve çalgı çalma gibi pek çok etkinliğe yer verilebilmektedir. Müziksel kavramların yanı sıra, çocuk gelişimine yönelik birçok hedefin
müzik yoluyla öğretilmesi, öğrenmede kalıcılığa katkı sağlayabilmektedir. Her çocuk, uygun ve doğru bir müzik eğitimi alarak müzik yeteneğini de geliştirebilir. Bir okul çalgısı olarak da kabul görmüş olan piyano eğitiminin, çok sesliliğe elverişli olması, gürlük anlamında çeşitlilik sağlaması, insan kas ve iskelet sistemi açısından zorlayıcı olmaması, geniş bir ses aralığına sahip olması, elektronik piyano ya da org gibi düşük maliyetli alternatiflerinin bulunması gibi avantajlarıyla erken çalgı eğitiminde önemli bir disiplin olduğu söylenebilir. Her çalgı için geçerli olacağı üzere, piyano çalma becerisi de her çocukta müzikal duyarlılık, çalma yeteneği ve işitsel hafıza ile paralel olarak gelişebilir ve bu gelişim, çocukların diğer gelişim alanlarındaki ilerlemesine de katkı sağlayabilir. Bu fikirler ışığında erken çocukluk döneminde piyano eğitiminin çocuk gelişimine etkisi üzerine çalışmaların irdelenmesi ve küçük çocuklara yönelik piyano metotlarının incelenmesinin yerinde olacağı düşünülmüştür. Bu düşünceden yola çıkarak ele alınan bu araştırmada, nitel bir araştırma deseni olan doküman analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmada öncelikle erken piyano eğitimine yönelik alan-yazın, erken müzik ve piyano eğitiminin çocukların gelişim alanlarına etkisini irdeleyen araştırma bulguları ile desteklenerek incelenmiştir. Erken piyano öğretiminin uygulamadaki görünümünü ortaya koymak adına ise; erken çocukluk dönemine yönelik piyano metotları sayfa düzeni ve görsel kullanımı, klavye öğretimi, müziksel okuma-işitme ve yazma becerileri kazandırma, birlikte çalma ve temel çok seslilik bilgisi verme bağlamında irdelenmiştir.
URI
https://1fe3d111-6915-4065-be13-a3b528c7c266.filesusr.com/ugd/614b1f_6e9f01f3d1834d38a06023f7a7012619.pdfhttp://hdl.handle.net/11772/2399