Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik tutumlarının incelenmesi
Özet
Bu çalışma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik tutum ve yaklaşımlarını çeşitli değişkenlere (öğretmen adaylarının cinsiyeti, sınıfı, yaşı ve sosyo-kültürel-ekonomik durumları) göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeye yönelik bu çalışmada betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2017-2018 güz eğitim-öğretim yılında Dokuz
Eylül Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), yüzde (%), frekans (f ), aritmetik ortalama (X), standart sapma (SS) değerleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Öğretmen adaylarının Dünya sorunlarına yönelik kaygı düzeylerinin yüksek olduğu, yaşanan olaylara son derece duyarlı oldukları fakat çözüme katılım açısından ise duyarsız oldukları söylenebilir. Yani öğretmen adayları, günümüz dünya sorunlarının farkında olmakla birlikte, bu sorunların tartışılmasına veya sorunların bertarafı için bir sivil toplum kuruluşunda çalışmaya katılım konusunda isteksizdirler. Bu durum öğretmen adaylarının sorunlarla mücadele ve sorunları çözme konusunda nasıl eyleme geçileceği konusunda bilgi eksikliğinin göstergesidir. Ayrıca günümüz dünya sorunları dersini alan / almakta olan 4. sınıf öğretmen adaylarının ortalamaları, bir alt boyut hariç diğer alt boyutlarda ve genel ortalamada 1., 2. ve 3. sınıflardan daha yüksek ortalamaya sahip olduğu tespit edilmiştir.