Teknoloji kabul modeli'nin kurumsal kaynak planlaması uygulamalarında kullanılması
Abstract
Teknoloji Kabul Modeli (TKM), Davis (1989) tarafından -daha önce doktora tezinde
kullandığı (1986) fikirleri geliştirmesi sonrasında- yeni bir teknolojinin kullanıcı tarafından kabulünün; (1) Algılanan Fayda ve (2) Algılanan Kullanım Kolaylığı değişkenlerine bağlı olarak oluşabileceğini savunan bir modeldir. Teknoloji Kabul Modeli, -teknolojik olarak- bilişim sistemlerinin başarısının sadece teknik ve yönetsel özelliklere göre değil aynı zamanda sistem kullanıcılarının kişisel özelliklerine, beklentilerine ve algılarına göre ortaya çıkabileceğini ve çeşitli konulardaki kullanıcı algısının da bu başarıyı etkileyebileceğini savunan fikirlere yol göstermiştir. Bu çalışma Kurumsal Kaynak Planlaması (KKP) sistemlerinin başarısının belirlenmesinde, kullanıcı faktörünü TKM çerçevesinde incelemektedir. KKP programlarını kullanan 236 firma ankete katılmıştır. Algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan faydanın hem KKP uygulama başarısı hem de algılanan organizasyonel performans üzerinde istatistiki olarak anlamlı ve pozitif yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar tüm hipotezlerin desteklendiğini, literatürdeki benzer çalışmaların bulgularıyla örtüştüğünü ortaya koymaktadır. Technology Acceptance Model (TAM) is a model by Davis (1989) which was developed after improving his ideas previously-used in his doctoral dissertation that states the acceptance of the new technology of end-users can be formed by the aid of (1) Perceived usefulness and (2) Perceived ease of use. Technology Acceptance Model guided the ideas which defending that success of the information systems – technologically – can be achieved not only by technical and administrative features of the users but also by their personal characteristics, expectations and perceptions; user'sperception on various issues can affect this success as well. This study examines the user factor in order to determine the success of Enterprise Resource Planning (ERP) systems, within the framework of TAM. 236 firms which use ERP softwares participated in the survey study. Results prove that perceived ease of use and perceived usefulness have a positive and statistically significant effect on ERP implementation success as well as on perceived organizational performance. These results reveal that all hypotheses have been supported and the study is coherent the findings of similar studies within the literature.
URI
http://www.berjournal.com/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/BERJ3282292012article_6.pdfhttp://hdl.handle.net/11772/2750