Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile yansıtma yetenekleri arasındaki ilişki
Abstract
Bu çalışmasının amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile yansıtma yetenekleri arasındaki ilişkiyi konuyla ilgili ölçekler kullanarak araştırmaktır. Bu çalışmada, genel tarama modeli, basit rassal örnekleme yöntemiyle örneklem grubuna uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini Sakarya İlindeki 460 beden eğitimi ve spor öğretmeni arasından tesadüfî yolla seçilen 256 gönüllü beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların yansıtıcı düşünme eğilimleri ile yansıtma yeteneklerini belirlemek için veri toplama aracı olarak Semerci (2007) tarafından geliştirilmiş olan, Öğretmen ve öğretmen adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimi ölçeği (YANDE) ile Aukes ve arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen ve Elaldı (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Groningen Yansıtma Yeteneği ölçeği kullanılmıştır. Araştırmamıza konu olan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri alt boyutlarının aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerine bakıldığında en yüksek aritmetik ortalamanın “Öngörülü ve İçten olma” alt boyutunda, en düşük aritmetik ortalamanın ise “Sorgulayıcı ve Etkili Öğretim” alt boyutunda olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgura göre beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin cinsiyet değişkenine göre “yansıtma yetenekleri” puan ortalamalarının karşılaştırılmasına ilişkin yapılan t-testi sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin cinsiyet değişkenine göre yansıtıcı düşünme eğilimi alt boyutlarından “açık fikirlilik” puan ortalamalarının karşılaştırılmasına ilişkin yapılan t-testi sonucu anlamlı bir farklılık bulunmuştur [T(254)= -2.14; p<0.05]. Diğer 6 alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Araştırma grubundaki beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin eğitim durumu değişkeni ile “yansıtma yeteneği” puan ortalamalarıyla karşılaştırılmasına ilişkin yapılan t-testi sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Araştırma grubundaki beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaş değişkeni ile “yansıtma yeteneği” ve YANDE alt boyutları arasındaki karşılaştırmaya ilişkin korelasyon testi sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0.05). Mesleki kıdem ve yansıtma yeteneği arasında yapılan ANOVA testi sonucunda da anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Son olarak araştırma grubunun Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ile Yansıtma Yetenekleri Korelasyon Testi ile incelendiğinde istatistiksel olarak pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir [r = 0.164; p<0.05]. Öğretmenlerin Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri arttıkça Yansıtma Yetenek düzeylerinin de arttığı söylenebilir. The aim of this study is to search the relationship between the physical education teachers' reflective thinking tendencies and reflecting abilities using the relevant scales. In this study, the general screening model has been applied to the sample group by the simple random sampling method. The sample of the research is composed of 256 voluntary physical education and sports teachers randomly selected from 460 physical education and sports teachers in Sakarya. The ‘YANDE’, "Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Teachers Candidates " Scale, improved by Semerci (2007) and the Groningen Reflection Ability Scale which is developed by Aukes and his friends (2007) and later adapted to Turkish by Elaldı (2013) has been used as a data collection tool in order to determine the participants reflective thinking tendencies and reflecting abilities. When we look at the arithmetic average and standard deviation values of the subscales of reflective thinking tendencies of Physical Education and Sports Teachers who are the subject of our research, it is seen that the highest arithmetic mean is in the "Predictive and Inside" subdimension and the lowest arithmetic mean is in the "Questioning and Effective Instruction" sub-dimension. According to the findings obtained, any statistically significant difference hasn’t been found by the end of the t-test applied to compare the point average of the ‘reflecting abilities’ of the physical education and sports teachers according to gender variable (p>0.05). On the other hand, a significant difference has been found by the end of the t-test applied to compare the point average of ‘open-mindedness’ from the themes of reflective thinking tendencies of the physical education and sports teachers with reference to gender variable [T(254)= -2,14; p<0.05]. Any statistically significant difference hasn’t been found in the other 6 themes (p>0.05). Any statistically significant difference hasn’t been found by the end of the t-test applied to compare the point averages of the ‘reflecting abilities’ with the educational status variable of the physical education and sports teachers in the research group (p>0.05). Any statistically significant relationship hasn’t been found by the end of the correlation test in reference to the comparison of the ‘reflecting abilities’ and YANDE sub-themes with the age variable of the physical education and sports teachers in the research group (p>0.05). Besides, Any statistically significant difference hasn’t been found by the end of the ANOVA Test applied to compare the professional seniority with the reflecting abilities (p>0.05). In conclusion, a statistically meaningful and positive correlation has been ascertained when the Reflective Thinking Tendencies and Reflecting Abilities Correlation Test of the research group is examined [r =0,164; p<0.05]. It can be said that as teachers’ reflective thinking tendencies increase, their reflecting ability levels increase as well.