Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorMemişoğlu, Salih Paşa
dc.contributor.authorYılmaz, Ömer
dc.date.accessioned2020-04-27T08:16:20Z
dc.date.available2020-04-27T08:16:20Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.citationMemişoğlu, S. P. & Yılmaz, Ö. (2019). Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının Lider ve Liderlik Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları. Jass Studies- The Journal of Academic Social Science Studies, (75), 1-15.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/2928
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı öğretim elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına ilişkin algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmanın modeli nitel araştırma modellerinden olan olgubilim (fenomoloji) modelindedir. Bu desen, farkına varılan fakat derin ve detaylı bir bakış açısına sahip olunmayan olgulara incelemede kullanılmaktadır. Bize tamamıyla yabancı olmayan bununla birlikte tam anlamını kavrayamadığımız olguları araştırmayı amaçlayan araştırmalar için olgubilim deseni uygun bir araştırma zemini oluşturur. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin eğitim fakültesinde görevli, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile seçilmiş 29 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi çalışmanın hızlı ve uygulanmasında kolaylık sağlamaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanması amacıyla ve öğretim elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına ilişkin görüşlerini metaforlar yoluyla belirlemek için araştırmacılar tarafından bir görüşme formu oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Lider kavramı ile ilgili metaforlara bakıldığında araç/nesne ve önder kişilik kategorilerinde terazi, tren rayı, cetvel, güneş, yıldız gibi yararlı ve herkesçe faydası bilinen bir özelliğe sahip ve ulaşmanın zor olduğu nesne veya da araçlar kullanılmıştır. Önder kişilik kategorisinde Atatürk ve Dede Korkut gibi kendi dönemlerine damgasını vurmuş ve etkileri günümüze kadar gelen, sahip oldukları becerileri ile toplumlarını yönetmiş ve kitlelere yön vermiş tarihi şahsiyetler ve yerine getirilen işin özelliği gereği öncülük yapılan meslekler benzetme olarak kullanılmıştır. Liderlik kavramı ile ilgili üretilen metaforlara bakıldığında ise; önderlik etme/yön gösterme, koruyuculuk ve yenilikçilik/yaratıcılık kategorilerinde benzetmelerin yapıldığı görülmüştür. Önderlik etme/yön gösterme kategorisinde kuzey yıldızı, deniz feneri gibi insanlara yönünü gösteren, çıkış kapısı aralayan, faydalı ve zor durumda yardımcı olan nesneler olduğu görülmektedir. Koruyuculuk kategorisinde üretilen metaforlara bakıldığında ise yapılan benzetmelerin genellikle dış tehditlere karşı kanat gerici, gelen saldırıları püskürtücü bir özelliğe sahip olduğu görülmektedir. Yenilikçilik/yaratıcılık kategorisinde üretilen metaforlar incelendiğinde genellikle yapılan benzetmeler potansiyeli ortaya çıkarma, yenilik ve değişimi sağlama gibi liderliğin önemli rolleri vurgulanmıştır.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.relation.isversionof10.9761/JASSS8022tr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectLidertr_TR
dc.subjectLiderliktr_TR
dc.subjectMetafortr_TR
dc.subjectEğitim fakültesitr_TR
dc.subjectÖğretim elemanlartr_TR
dc.subjectLeadertr_TR
dc.subjectLeadershiptr_TR
dc.subjectMetaphortr_TR
dc.subjectFaculty of educationtr_TR
dc.subjectAcademic stafftr_TR
dc.titleEğitim fakültesi öğretim elemanlarının lider ve liderlik kavramlarına ilişkin metaforik algılarıtr_TR
dc.title.alternativeMethaphoric perceptions of academic staff of faculty of education on the concepts of leader and leadershiptr_TR
dc.typearticletr_TR
dc.relation.journalThe Journal of Academic Social Science Studiestr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümütr_TR
dc.contributor.authorID0000-0002-8258-3822tr_TR
dc.contributor.authorID0000-0002-0962-2725tr_TR
dc.identifier.volume75tr_TR
dc.identifier.startpage1tr_TR
dc.identifier.endpage15tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster