Sesli düşünme stratejisinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi
Abstract
Okuma becerisi bilgi edinmenin en önemli kaynaklarından birisidir. Okumanın asıl amacı okuduğunu anlamadır. Okuduğunu anlama becerisinin nasıl geliştirileceğine dair süregelen tartışmalar ve araştırmalar okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımının bu beceri üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu gözler önüne sermektedir. Bu stratejilerden biri de sesli düşünme stratejisidir. Yabancı literatür incelendiğinde sesli düşünmenin okuduğunu anlama stratejisi olarak sınıflandırıldığı görülmektedir. Ancak ülkemizde okuma alanında yapılan araştırmalar incelendiğinde; sesli düşünme stratejisinin öğrencilerin diğer okuduğunu anlama stratejilerini ne düzeyde kullanıldıklarını belirleme ve çeşitli materyaller hakkında görüş alma amaçlı bir metot olarak kullanıldığı görülmektedir. Yarı deneysel modelle desenlenen bu araştırmanın amacı sesli düşünme stratejisinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında Bartın ili Merkez ilçesinde bulunan Şehit Üsteğmen Aydın Aydoğmuş İlkokulu’nda öğrenim görmekte olan 26 4. sınıf öğrencisine öntest uygulanarak okuduğunu anlama düzeyleri belirlenmiştir. Okuduğunu anlama düzeyleri birbirine denk olan iki sınıftan yansız olarak biri deney diğeri de kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda araştırmacı tarafında 10 hafta boyunca haftada 2 saatten toplam 20 saat sesli düşünme stratejisi öğretimi yapılırken, kontrol grubunda derslerin sınıf öğretmeni tarafından müfredata uygun şekilde yürütülmesi sağlanmıştır. Yapılan 10 haftalık uygulama sonrasında iki gruba da sontest uygulanmış ve öğrencilerin erişi düzeyleri incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sulak (2014) tarafından geliştirilen “Edison Ampülü Buluyor” metnine yönelik soruları içeren Okuduğunu Anlama Testi 1 ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Her Şey Bir Uçurtma İle Başladı” metnine yönelik soruları içeren Okuduğunu Anlama Testi 2 kullanılmıştır. İki okuduğunu anlama testi de 5 çoktan seçmeli, 5 açık uçlu olmak üzere toplam 10’ar sorudan oluşmaktadır. Öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 18 paket programına aktarılmış ve veriler üzerinde araştırma soruları doğrultusunda aritmetik ortalama, frekans, yüzde, standart sapma, Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi gibi istatistiksel işlemler yapılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda sesli düşünme stratejisi öğretimi yapılan deney grubu öğrencilerinin öntest ve sontest puanları arasında sontest puanları lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda sesli düşünme stratejisi öğretiminin okuduğunu anlama becerisinin geliştirilmesinde etkili olduğu söylenebilir. The reading skill is one of the most important sources of receiving information. This means that, comprehending the text, which is being read, is the main purpose of reading. The ongoing debates and researches regarding improving the reading comprehension skills reveal that using reading comprehension strategies has a positive effect on this skill. One of these strategies is the strategy of thinking aloud. When literature in foreign countries is examined, it has been observed that thinking aloud is classified as reading comprehension strategy. However, when the studies regarding reading in our country are examined, it is seen that thinking aloud is used as a method with the purposes of determining how much the students use other reading comprehension strategies, and taking their opinions about various materials. The purpose of this study, which is designed in quasi-experimental model, is to examine the effect of the thinking aloud strategy on the reading comprehension skills of 4th grade primary school students. For this purpose, in the second semester of 2016-2017 Academic Year, the reading comprehension levels of 26 students in 4th grade at Şehit Üsteğmen Aydın Aydoğmuş Primary School located in the central district of Bartın province were determined by applying a pre-test. Among the two classes, whose reading comprehension levels were equal, one class was assigned as the experimental and the other as the control group in an objective manner. While the thinking aloud strategy was taught by researcher in the experimental group for 10 weeks, 2 hours per week, total 20 hours, it was ensured that the courses in the control group were conducted in accordance with the regular curriculum. At the end of the implementation that continued for 10 weeks, a post-test is implemented to both of the groups, and the achievement levels of the students were examined. In the research; Reading Comprehension Test 1, which included questions about the text "Edison Invents the Light Bulb" developed by Sulak (2014); and the Reading Comprehension Test 2, which included questions about the text "Everything Started With a Kite" developed by the researcher were used as data collection tools. Both of the reading comprehension tests consisted of total 10 questions; which are 5 multiple-choice, 5 openended questions. The answers given by the students to the questions were evaluated with a scaled scoring key. The data obtained in the study were transferred to the SPSS 18 software pack; and statistical procedures such as arithmetic average, frequency, percentage, standard deviation, Mann Whitney U, Wilcoxon Marked Rank Test were performed on the data, in the direction of the questions in the research. As the result of the research, it was concluded that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores, in favor of the post-test scores, of the experimental group students who were taught the thinking aloud strategy. Regarding this finding, it can be said that teaching thinking aloud strategy is effective on the development of the reading comprehension skills.