Sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının enerji ve besin öğesi alımları (beslenme alışkanlıkları) ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının enerji ve besin öğesi alımları (beslenme alışkanlıkları) ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi ve ilişkilendirilmesidir. Çalışmaya Bartın İlinde’nde görev yapan toplam 105 öğretmen (69 kadın ve 36 erkek), Bartın Üniversitesi’nde okuyan toplam 95 erkek ve kız öğrenci (64 kadın ve 31 erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Öğretim elemanlarının fiziksel aktivite düzeylerini belirlemede “Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (inaktif, minimum aktif ve HEPA aktif grupları olarak MET yöntemiyle belirlenmiştir) kısa formu kullanılırken, sağlıklı yaşam avranışlarının belirlenmesinde “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği” (kendini gerçekleştirme (KG), sağlık sorumluluğu (SS), egzersiz (E), beslenme (B), kişilerarası destek (KD) ve stres yönetimim (SY)) kullanılarak belirlenmiştir. Beslenme alışkanlıkları ise bir günlük fiziksel aktivite kaydı ve 24 saatlik geriye dönük besin tüketim kayıtları ile belirlenmiştir. Korelasyon analizi sonucunda araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının fiziksel aktivite düzeyi ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve beslenme alışkanlıkları arasında anlamlı pozitif bir ilişki belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, çalışmadaki bulgular sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının beslenmenin sağlıklı yaşam davranışı ve fiziksel aktivite düzeyini belirlemede etkin olduğu söylenebilir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının enerji ve makro besin öğesi alımlarında dengesizlik ve bazı mikro besin öğesi alımlarında da yetersizlikler olduğu saptandı. Sınıf öğretmenlerinin ve adaylarının beslenme hatalarının düzeltilmesi için sağlıklı beslenme eğitimine gereksinim duyulmaktadır. The purpose of the present study was to determination and relationship of energy and nutritional habitswith physical activity levels and healthy lifestyle behaviors of primary education teacher and pre-service teachers’in Bartın. 105 primary teacher (69 female, 36 male) in Bartın and 95 male and female students from (64 female, 31 male) Bartın University participated in this study voluntarily. In the study, the short form of International Physical Activity Questionnaire (Total PA levels are categorised as inactive (low), minimum active and physically active group by using MET method) was used for the determination of physical activity level of students. For the determination of healthy lifestyle behaviors Health Promotion Lifestyle Profile Questionnaire was used with self-actualization (SA), health responsibility (HR), exercise (E), nutrition (N), interpersonal support (IS) and stress management(SM) subscales and for the determination of nutrition habits was used with one day physical activity record, 24 hour food consumption records. Results of correlation analyses indicated significant pozitif correlations between total physical activity level, healthy lifestyle behaviors and nutritional habits (r=.47; p<0.01) in teaching staffs and total physical activity level and health responsibility (r=.60; p<0.05), exercise (r=.69; p<0.05), interpersonal support (r=.62; p<0.01), stress management (r=.72; p<0.05), nutrition (r=.60; p<0.05), and healthy lifestyle behaviors (r=.63; p<0.05) in students. As a conclusion, the findings of the present study indicated that nutritional habits were indicator of physical activity and healthy lifestyle behaviors level of üniversity staffs and students. On the other hand, In the primary education teacher and pre-service teachers’ nutrition, energy and micro nutrient inbalance and micro nutrient insufficent was determined. The primary education teacher and pre-service teachers’ needs to to be educated about health nutrition for adjustment of nutrition errors.