Bulanık TOPSIS yöntemi ile termal otel seçimi: Afyonkarahisar örneği
Özet
Bu çalışmada Bulanık TOPSIS yöntemi ile termal otel seçiminin nasıl yapılabileceği
incelenmiştir. Analizde beş tane değerlendirme kriteri kullanılmıştır. Bu kriterlere göre
alternatiflerin başarı değerleri alınarak karar matrisi oluşturulmuştur. Uzmanlardan
alınan görüşler doğrultusunda karar matrisi değerleri, üçgensel bulanık sayılara
dönüştürülmüştür. Sonrasında bulanık karar matrisi verileri bulanık TOPSIS yöntemiyle
işlenerek tercih sıralaması yapılmıştır. Afyonkarahisar bölgesinde bulunan on iki tane
beş yıldızlı termal otel, termal otel seçimi problemi için değerlendirmeye alınmıştır.
Veriler internetteki ilgili web sayfalarından elde edilmiştir. Bu oteller beş kriter
açısından değerlendirilip otellerin tercih sıralaması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara
göre; “ücret” (oda fiyatı) en önemli kriter olurken, “müşteri yorumları” yakın bir ağırlık
değeri ile ikinci en önemli kriter olmuştur. “Aktivite sayısı” ise en düşük önem
düzeyinde kabul edilmiştir. Tercih sıralamasında ilk beş otelin yakın skorlarla
sıralandığı gözlenmiştir. Alternatif dokuz (A9) en başarılı otel olurken, alternatif yedi
(A7) en düşük performansı göstermiştir. In this study, it was investigated how to choose thermal hotel with Fuzzy-TOPSIS
method. Five evaluation criteria were used in the analysis. The decision matrix was
obtained by aggregating the achievement values of the alternatives according to these
criteria. In line with the opinions of the experts, the decision matrix values were
transformed into triangular fuzzy numbers. After that, fuzzy decision matrix data were
processed by using Fuzzy-TOPSIS method and then the order of preference was
obtained. Twelve five-star thermal hotels in the Afyonkarahisar region were evaluated
as an application for thermal hotel selection problem. The data was obtained from the
related web pages on the internet. These hotels were evaluated according to five criteria
and thus the preference ranking was obtained. “The fee” (Room Price) was the most
important criterion, while “the customer comments” was the second most important
criterion with a close weight. “The number of activities” was accepted at the lowest
importance level. It was observed that the first 5 hotels ranked with the nearest scores.
Alternative 9 (A9) became the most successful hotel, while alternative 7 (A7) showed
the lowest performance.