PIAAC 2016 verilerine göre teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerisini etkileyen faktörlerin incelenmesi
View/ Open
Date
2022Author
Yılmaz, Özgür
Gökkaya, Gökhan
Yılmaz, Ramazan
Metadata
Show full item recordAbstract
Teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerilerinde yetişkinlerin evde, işte veya toplumda becerilerini nasıl kullandıkları araştırılmıştır. Yetişkin bireylerin becerilerini daha iyi kullanıp iş gücüne aktarabilmeleri, ekonomiye katkı sağlamaları hedeflenmiştir. Bu çalışma ile PIAAC 2016 Türkiye örnekleminde 16-65 yaş arası bireylerin teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerisi sonuçlarını inceleme amaçlanmıştır. Yaş, cinsiyet, eğitim durumu, eğitim aldığı alan, anne-babasının eğitim durumu, çalışma durumu özelliklerine göre katılımcıların problem çözme becerileri puanlarında farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışmada PIAAC 2016 Türkiye verileri kullanılmıştır. Türkiye örnekleminde kodlanmamış ve boş bırakılan maddeler çalışmadan çıkarılmış ve analizler 1563 bireye ait veriler üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı ve RapidMiner programları kullanılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında; One Way Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis testleri kullanılmış ve gruplar arasındaki farkı belirleyebilmek için Tamhane T2 ve Tukey-Bonferroni çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Anlamlılık P<0.05 alınmıştır. RapidMiner ile rastgele orman algoritması uygulanmıştır. Çalışma sonucunda problem çözme beceri puanlarının yaş, eğitim durumu, eğitim aldığı alan, anne-babasının eğitim durumu, çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık olduğu cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Rastgele orman yöntemine göre teknolojik açıdan zengin ortamlarda problem çözme becerisini etkileyen en önemli değişkenin bireyin eğitim durumu olduğu tespit edilmiştir. It has been investigated how adults use their skills of problem-solving at home, at work, and in society in technologically enriched environments. By this study, in PIAAC 2016 exemplification it is aimed to examine the results of problem-solving skills of individuals between the age of 16 and 65 in technologically enriched environments. It’s designed as a scanning model. PIAAC 2016 Turkey data is used in this study. In Turkey exemplification, the analysis is done according to 1563 individuals’ person. In the solution and interpretation of the data; One Way Anova, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis tests were used and Tamhane T2 and Tukey-Bonferroni multiple comparison tests were used to determine the difference between groups. Significance was taken as P <0.05. A random forest algorithm was applied with RapidMiner. As a result of the study, it was concluded that the problem-solving skill scores differ significantly according to age, education level, education area, education level of parents, and employment status variables, and there is no significant difference according to gender. According to the random forest method, it has been determined that the most important variable that affects problem-solving skill in technologically rich environments is the education level of the individual.