Bilginin düzenlenmesinde kataloglama etiği: ilkeler ve sorunlar
Abstract
Kataloglama, genellikle bu konuda eğitim almış kütüphaneciler tarafından
koleksiyon içerisindeki bilgi kaynaklarının bibliyografik niteleme alanlarının
tanımlanması, konu başlıklarının verilmesi ve bu başlıklara yönelik sınıflama
numaralarının oluşturulması şeklinde organizasyonunun yapılmasıdır. Bu
organizasyona yönelik işlemlerin yürütülmesi de her meslek ve iş grubunda
olduğu gibi birtakım etik ilkeler dahilinde yapılmalıdır. Kataloglama etiği,
kütüphanecilik etiğinin ayrı bir alt disiplinini oluşturmaktadır. Ayrıca
kataloglama etiği, kullanıcıların bilgi gereksinimlerine hizmet etme ve bilgi
kaynaklarına erişim sağlama temel değerlerine dayanmaktadır. Bu çalışmada;
kataloglama etiği kavramının bilimsel bakış açısı ile ele alınması
amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, kataloglama etik ilkelerinin
neler olduğu ve kataloglama işlemlerinde katalogcuların nasıl davranması
gerektiği belirtilmiştir. Diğer yandan kataloglama uygulamalarından örnekler
verilerek etik ilkelerin uygulanmasında karşılaşılabilecek zorluklar ortaya
konmuştur. Betimleme yönteminin kullanıldığı araştırmada, etik, mesleki etik
ve kütüphanecilik etiği kavramları tanımlanmış, kataloglama etik ilkelerinin
literatürde nasıl ele alındığı karşılaştırmalı olarak sunulmuş ve katalogcuların
nelere dikkat etmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Çalışmanın amacına
uygun olarak Ulusal Toplu Katalog (TO-KAT) üzerinden çeşitli katalog
kayıtları incelenmiştir. Yapılan incelemelere göre aynı esere ilişkin katalog
kayıtlarında özellikle farklı ve tutarsız konu başlıklarının kullanımı, farklı
sınıflama numarasının verilmesi ve aynı kütüphane tarafından aynı esere
ilişkin farklı katalog kayıtlarının oluşturulması gibi bulgular elde edilmiştir.
Kataloglama etiği ve RDA kataloglama standartlarının ilişkisini temel alan ve
literatüre dayalı yapılan bu çalışmada, elde edilen bilgiler doğrultusunda
kataloglamada etik ihlallerden kaçınmak için önerilerde bulunulmuştur.
Uluslararası literatürde kataloglamada ve sınıflamada etik yaklaşım
konusunda pek çok çalışma bulunmaktadır. Fakat yerel literatür
incelendiğinde kataloglama ve sınıflamada mesleki etik özelinde sınırlı sayıda
çalışma olduğu tespit edilmiştir. Bu açıdan yapılan araştırma, Cataloguing is the organization of the information resources in the collection,
usually by trained librarians, in the bibliographic characterization fields,
giving the subject titles and assigning the classification number for these titles.
The execution of the procedures for this organization should be done within
some ethical frameworks, as in every profession and business group.
Cataloguing ethics constitutes a separate sub-discipline of librarianship ethics.
In addition, cataloguing ethics is based on the core values of serving users'
information needs and providing access to information resources. In this
study; It is aimed to deal with the concept of cataloguing ethics from a
scientific point of view. In line with the purpose of the study, it is stated what the ethical principles of cataloguing are and how
cataloguers should behave in cataloguing processes. In particular, it has been tried to raise awareness on this
issue by mentioning the difficulties encountered in the implementation of ethical principles and by giving
examples from cataloguing practices. In the research, in which the descriptive method, one of the scientific
research methods, was used, the concepts of ethics, professional ethics and librarianship ethics were defined,
how the ethical principles of cataloguing were handled in the literature were presented comparatively, and what
cataloguers should pay attention to was emphasized. Various catalogue records were examined through the
National Collective Catalogue (TO-KAT) for the study. According to the examinations, findings such as the use
of different and inconsistent subject headings in the catalogue records of the same work, the use of different
classification numbers, and the creation of different catalogue records for the same work by the same library
were obtained. In this study, which is based on the relationship between cataloguing ethics and RDA cataloguing
standards and based on the literature, suggestions were made to avoid ethical violations in cataloguing in line
with the information obtained. Many studies on ethical rules in cataloguing and classification in the international
literature. However, when the local literature is examined, it has been determined that there are a limited number
of studies on professional, ethical rules in cataloguing and classification. In this respect, the research is an
important study discussing the issue in the original and local literature.