BÖTE öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme ortamlarında verilen dersler hakkındaki görüşleri
Özet
Harmanlanmış öğrenme ortamlarını öğretim elemanlarının gözünden
değerlendiren bu çalışmanın temel amacı, BÖTE öğretim elemanlarının harmanlanmış
öğrenme ortamlarında verilen dersler hakkındaki görüşlerini derinlemesine inceleyerek
harmanlanmış öğrenmenin faydalarını, sınırlılıklarını, uygulanışını ve neden
harmanlanmış öğrenmenin daha fazla derste kullanılmadığını ortaya çıkarmaktır.
Çalışmanın amacı doğrultusunda, Ankara ve Đstanbul illerinde bulunan toplam 8
üniversiteden BÖTE’de görev yapmakta olan 20 öğretim elemanıyla görüşülmüştür.
Görüşülen öğretim elemanlarına tezin amacı çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşme
soruları yöneltilmiştir. Görüşme soruları 5 alan uzmanına verilerek geri bildirim
alınmış, geri bildirimler doğrultusunda görüşme sorularına son hali verilmiştir.
Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt edilerek daha sonra çözümlenmiştir.
Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kapsamında
yürütülmüştür. Elde edilen verilerin yorumlanmasında içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Buna göre içerikler tek tek analiz edilerek verilen yanıtlar sınıflandırılmış
ana ve alt kategorilere ayrılmıştır. Her bir kategorinin frekans ve yüzdelik dağılımları
elde edilmiştir. Analiz sonucunda öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme
ortamlarına ilişkin görüşleri iletişim boyutu, teknoloji kullanım boyutu, öğretimin
karmaşıklığı boyutu, araç-gereç boyutu, kurumsal destek boyutu, ortamın
kullanılmamasının nedenleri boyutu, gelecekte tekrar ders verme boyutu, başka öğretim
elemanlarına ders verme konusunda öneri boyutu ve harmanlanmış derslerin faydaları
boyutu olmak üzere toplam dokuz boyutta incelenmiştir. Sonuç olarak, katılımcılar harmanlanmış öğrenme ortamlarında farklı şekillerde
etkileşim sağladığını, aktif öğrenmenin daha iyi gerçekleştiğini, etkin öğretim imkanının
daha iyi sağlandığını, öğrencilere bireysel öğrenme imkanı sağlandığını, kaynakların
artarak bilgiye ulaşmanın çok daha kolay olduğunu, öğrencilerin motivasyonunu daha
iyi arttığını, akran öğrenmesinin sağlandığını ve öğrencilerin takibi ve
değerlendirmesinin çok daha kolay olduğunu belirtmişlerdir. Ancak, sonuçlar
harmanlanmış öğrenme ortamlarının istenilen düzeyde yaygınlaşmamış olmasının ve
daha fazla kullanılmayışının sebepleri olarak öğretim elemanlarının güncel teknolojiye
yeterli düzeyde hakim olamamalarını, bu tür ortamlara karşı ön yargılı davranmalarını,
bu tür ortamlardan yeteri kadar bilgi sahibi olmamalarını, öğretim elemanlarına ders dışı
çeşitli yükler (teknoloji kullanımı, öğrenci takibi, ortam sorunları vb.) getirmesini ve
kurumsal desteğin olmaması veya az olmasını göstermiştir