Sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin ilkokul 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersine yönelik görüşlerinin karşılıklı olarak incelenmesi
Abstract
Eğitim bireyin davranışlarında istenilen yönde değişim gerçekleştirmeyi amaçlar. Bunu yaparken bireyi kişisel, sosyal, ekonomik ve siyasi alanlarda gerekli bilgi ve donanıma sahip olarak yetiştirmeyi de hedefler. Bu araştırmada, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin 2015–2016 yılından itibaren ilkokul 4.sınıfta verilmeye başlanan İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersine yönelik görüşlerinin karşılıklı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırma, olgu bilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örneklem yöntemine göre seçilmiş Bartın il merkezinde bulunan devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan toplam 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin vatandaşlık eğitimini iyi, bilgili ve değer sahibi vatandaşların yetiştirilmesi amacıyla verilen eğitim olarak tanımladığı, Türkiye'de verilen vatandaşlık eğitiminin kesinlikle gerekli olduğu fakat başarılı bir eğitimin verilemediği, sınıf öğretmenlerinin çoğunun, sosyal bilgiler öğretmenlerinin ise bir kısmının kendini vatandaşlık eğitimi açısından yeterli görmediği bulgularına ulaşılmıştır. Qualitative research method was employed in this study to identify opinions of form teachers and social studies teachers on the 4th grade Human Rights, Citizenship and Democracy course, and to be able to carry out an in-depth research on the subject. Data were obtained through semi-structured interviews in scope of the research. Content analysis was used in the research. The study group of the research consists of 10 teachers, who work at state schools and private schools located in the city center of Bartın. According to the findings obtained in scope of the research, it has been observed that both social studies teachers and form teachers define civic education as the education given with a view to train good, knowledgeable and virtuous citizens. In addition, teachers have been found out to think that civic education given to teachers in Turkey is absolutely crucial, but the education given is not successful.