Sosyal bilgiler dersi ve kültür aktarımında edindiği rol üzerine bir inceleme
Özet
Bu çalışmada, sosyal bilgiler dersi ve bu dersin kültür aktarımında üstlendiği rolün incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öncelikle sosyal bilgiler dersinin tarihi gelişimi, nasıl bir doğaya sahip olduğu, kültür kavramı ve bu kavramın sosyal bilgilerle olan ilişkisi irdelenmiş daha sonrada 2015 yılında güncellenen 2005 ve 2017 sosyal bilgiler programlarının felsefe, amaç ve kazanımları kültür odağında incelenerek sosyal bilgiler kültür ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Nitel betimsel desende yürütülmüş olan bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, sosyal bilgiler eğitimi doğası gereği kültür ile yakından bir ilişkiye sahiptir ve sosyal bilgiler dersi kültür aktarımı açısından ilköğretim düzeyinde verilen en önemli derslerden biridir. Bununla birlikte 2017 programında 2005 programına göre daha fazla kültürel korumaya vurgu yapılmasına rağmen kazanımlar bakımından 2005 programından daha zayıf kaldığı, her iki programda da öğrencilerin Türk kültürüne ait ögeleri korumasına ve bu ögeleri geliştirmeye çalışmasına vurgu yapıldığı görülmüştür. Aim of the study is to examine the social studies course and its role in transfer of culture. In this context, the historical development of the social studies course, the nature of the social studies, the concept of culture and the relationship between this concept and social studies are scrutinized; then, the philosophy, aims and learning outcomes of the social studies programs of 2005which update in 2015and 2017 were examined in the cultural context, and the relationship between the social studies course and culture was tried to be determined.In this study which was carried out with qualitative descriptive design, document review was used.The findings of the study show that the social studies course is closely related to culture and the social studies course is one of the most important courses given at primary level in terms of transfer of culture. In addition, although the 2017 program emphasized more cultural protection than the 2005 program, it was weaker than the 2005program, on the other handin both programs, it was emphasized that students develop and sustain the elements of Turkish culture.