Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi
View/ Open
Date
2017Author
Paloğlu, Veli Cevat
Yılmaz, Ramazan
Keser, Hafize
Metadata
Show full item recordAbstract
Yaşam boyu öğrenme, gerek bilgi ve iletişim teknolojilerindeki (BİT) gelişmeler ve bunların eğitime yansıması, gerekse de pedagojik uygulamalardaki yenilikler gereği öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sürdürmeleri noktasında önemli bir yeterlilik durumundadır. Günümüzde MEB aracılığıyla uygulanan formal yapıdaki hizmetiçi eğitim uygulamalarının yanı sıra, sosyal medya kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte sanal uygulama toplulukları, video paylaşım siteleri, çeşitli mobil uygulamalar gibi araç ve ortamlarda bireysel ve mesleki gelişimin sürdürülmesinde kullanılmaya başlanan informal yapılara dönüşmüş durumdadır. İnformal yapıdaki bu ortamlara katılım üzerinde ise öğretmenlerin BİT yeterliklerinin ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin bireysel ve mesleki gelişimlerini sürdürmeleri amacıyla kullandıkları çevrimiçi ortamlara katılım durumları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma Bartın il merkezindeki okullarda görevli ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 271 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin ise yüksek düzeyde olduğu; yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin cinsiyet ve yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak öğrenim düzeyi açısından lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin artırılabilmesi, bireysel ve mesleki gelişimlerinin sürdürülmesi adına sosyal medya araçlarından, sanal uygulama topluluklarından nasıl yararlanılabileceği tartışılmıştır. Lifelong learning is encountered as an important sufficiency for teachers to sustain their professional development by both the improvements in information and communication technologies (ICT) and their reflections on education, and innovations in pedagogical applications. Today, formal in-service education applications implemented by the Ministry of National Education, as well as the spread of social media have caused individuals to use instruments and environments like virtual application communities, video sharing sites and various mobile applications as informal structures in sustaining personal and professional development. It is believed that ICT sufficiency and lifelong learning tendencies of teachers play an important role in participating in these informal environments. In this study, it was aimed to determine the participation of teachers in online environments for sustaining their personal and professional development and their lifelong learning tendencies. The study was conducted with 271 teachers who worked at schools in the city center of Bartın and volunteered to participate in the study. The study data were collected by using a questionnaire form and the lifelong learning tendencies scale. According to the study findings, it was observed that teachers had high levels of lifelong learning tendencies; these