A scale development for evaluation of creative learning environments: Explanatory and confirmatory factor analysis
View/ Open
Date
2018-07-10Author
Kılıç, Figen
Yavuz Konokman, Gamze
Yanpar Yelken, Tuğba
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının yaratıcı öğrenme ortamını
değerlendirmesine yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda
52 maddeden oluşan deneme formu Türkiye’de Akdeniz ve Karadeniz Bölgesindeki
iki devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde 2016-2017 öğretim yılında öğrenim
gören 311 öğretmen adayına uygulanmıştır. Varimax döndürme yöntemine dayalı
açımlayıcı faktör analizi çalışmaları ölçeğin üç faktörlü üç bileşenli bir yapıya
sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ölçeğin bütününe ilişkin Cronbach alfa
güvenirlik katsayısı .89, ölçeğin test tekrar test güvenirlik değerlerinin .94 (p<.05)
bulunmuştur. Üç bileşen birlikte toplam varyansın %58.114’ünü açıklamaktadır.
Doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları sonucuna göre, önerilen modele ilişkin uyum
indekslerinden GFI (.87), IFI (.98), NFI (.97), NNFI (.98), RMSEA (.063), CFI
(.98), AGFI .(86) hesaplanmıştır ve elde edilen değerler modelin gözlenen yapıya
uygun olduğunu göstermektedir. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin, öğretmen
adaylarının yaratıcı öğrenme ortamı değerlendirmesine yönelik geçerli ve güvenilir
veri toplama aracı olduğu görülmüştür.