Rousseau’nun Emile adlı eserinin sosyal bilgiler öğretim programındaki değerler açısından analizi
Abstract
Rousseau’nun eğitim görüşlerini yansıtması bakımından önemli olan Emile ese-ri eğitim camiası için temel eserlerden biri olarak düşünülmektedir. Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda vurgulanan temel değerlerin,Emile eseri içinde ne sıklıkta ve ne şekilde yer aldığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Akagündüz (2015) ta-rafından yayına hazırlanan Emile’den araştırma süreci içinde veri toplamak için yararla-nılmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci içinde Emile’nin veri toplama aracı olarak kullanıldığı ve verilerin eserden doküman incelemesi ile toplandığı bu araştırma betim-sel bir çalışmadır. Araştırmaya ilişkin veri analizinde ise nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Emile eseri içerisinde, Sosyal Bilgiler Öğretim Programı kapsamında yer alan dayanışma ve estetik değeri dışındaki tüm değerlere rastlanılmıştır. İlgili eser içinde, en çok özgür-lük, aile birliğine önem verme ve sevgi değerlerine rastlanırken; en az ise tasarruf ve da-yanışma değerlerinin tekrar edildiği anlaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilen ana-liz edilmesi ile ulaşılan sonuçlar ile eğitimsel açıdan, Rousseau’nun Emile eserinin önem-li bir kaynak olduğu görülmektedir. Emile içerisinde Sosyal Bilgiler Programı kapsa-mında yer alan değerlerin çoğunlukla yer alıyor oluşu, eserin hem eğitime ilişkin verdiği mesajlar ile hem de değerler eğitimi açısından önemini ortaya koymaktadır. Eser içeri-sinde bireysel ve toplumsal gelişim ve ilerleme için gerekli görülen değerlerin sıkça vur-gulanması, eserin değerler eğitimi kapsamında yararlanılabilecek alternatif bir yardımcı kaynak olduğunu göstermektedir. Bu bakımdan, sonuçları doğrultusunda çalışmanın önemine inanılmaktadır. Emile work which is important because of reflecting educational views of Rous-seau is considered to be one of the main works in education environment. In this rese-arch, it is aimed to examine how frequently and in which way core values which are emphasized in the Social Studies Curriculum are included in Emile. Emile which is pre-pared by Akagündüz (2015) was utilized to collect data during study process. This rese-arch in which Emile is used as a data collection tool within the data collection process of study and data is collected via document review from work is a descriptive study. In da-ta analysis related to study, document analysis technique which is one of the qualitative research methods is used. According to obtained results from research, all the values except the solidarity and aesthetic values within scope of Social Studies Curriculum are found in Emile. While mostly freedom, importance of family unity and love values areseen in work, it is understood that the values of saving and solidarity are repeated at le-ast. From the obtained results by analysis of obtained data from study over educational perspective, it is seen that Rousseau’s Emile is an important source. The fact that the va-lues within the scope of the Social Studies Program are mostly included in the Emile and that reveals the importance of work in terms of both given messages regarding educa-tion and values education. The fact that the values required for individual and social de-velopment and progress are frequently emphasized in work and it indicates that this work is an alternative auxiliary resource that can be utilized within the scope of educa-tion. In this respect, it is believed to importance of work towards results.