Ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin ders çalışma alışkanlığı, ders başarısı ve ders çalışma üzerine görüşlere etkisinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin ortaokul beşinci sınıf Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme ünitesinde öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarına, ders başarılarına ve ders çalışma üzerine görüşlerine etkisinin incelenmesidir. Bu amacı yerine getirmek için nitel ve nicel araştırma desenlerini bir arada kullanmaya olanak tanıyan karma desen benimsenmiştir. Çalışmanın nicel boyutu ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni benimsenerek gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 öğrenci nitel araştırma sürecine dahil edilmiştir. Araştırma grubunu Bartın ilinde bir devlete bağlı bir ortaokulun beşinci sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Öğrencilere öncelikle ders çalışma alışkanlıkları anketi ve başarı testi uygulanmıştır. Uygulama öncesinde gruplar arasında ders çalışma alışkanlıkları ve başarı bakımından bir fark olmadığı görülmüştür. Ardından deney grubundaki öğrencilere ders çalışma alışkanlıkları eğitimi verilmiştir. Eğitimde başarı, ders çalışmanın önemi, öğrenme stilleri, ders çalışma teknikleri, ders çalışma ortamı ve ders çalışmayı etkileyen etmenler gibi konu başlıkları üzerinde durulmuştur. Eğitimin sonunda her öğrencinin uyabileceği bir çalışma planı yapmaları sağlanmıştır. Daha sonra Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme ünitesinin öğretimine geçilmiştir. Ünite deney ve kontrol gurubundaki öğrencilerle aynı öğretmen tarafından eşit şartlarda işlenmiştir. Uygulama sonrasında ders çalışma alışkanlıkları anketi ve başarı testi yeniden uygulanmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerle çalışmanın nitel boyutunda yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ulaşılan bulgular uygulama sonrasında deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre başarı testinde daha başarılı olduğunu göstermektedir. Ancak ders çalışma alışkanlıklarında genel olarak uygulama sonrasında deney ve kontrol grupları arasında bir farka rastlanmamıştır. Sadece geri çekilme alt boyutunda deney grubunun ders çalışmaktan kaçma konusunda kontrol grubuna göre daha olumlu alışkanlıklar geliştirdiği tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formunda da öğrencilerin ders çalışma tekniklerini öğrendiği, fen bilgisi dersi için kullanmaya başladıkları, diğer derslerde de geliştirdikleri ders çalışma teknikleri olduğu, verilen eğitimi motive edici ve eğlenceli buldukları tespit edilmiştir. Alışkanlık gelişiminin zaman isteyen bir süreç olduğu ve çalışma kapsamının sınırlı bir süre zarfında gerçekleştiği düşünüldüğünde ders çalışma alışkanlıkları üzerine yapılan geliştirme çalışmalarının daha geniş zaman zarfında planlanması, sadece fen bilimleri için değil diğer dersler için de düzenlenmesinin öğrenciler için faydalı olacağı düşünülmektedir. This study aims to examine the effects of study habits education on the students' study habits, lesson success, and opinions on the study in the fifth-grade unit of measurement of force and friction. The mixed design was adopted to fulfill this purpose, allowing qualitative and quantitative research designs to be used together. The quantitative dimension of the study was carried out by adopting a quasi-experimental research design with a pretest-posttest control group. A total of 60 students, 30 in the experimental group and 30 in the control group, were included in the qualitative research process. The research group consisted of students studying in the fifth grade of a state secondary school in the province of Bartın. First, a study habits questionnaire and an achievement test were applied to the students. Before the application, it was observed that there was no difference between the groups in terms of study habits and success. Then, study habits training was given to the students in the experimental group. Topics such as success in education, the importance of studying, learning styles, study techniques, study environment, and factors affecting study are emphasized. At the end of the training, it was ensured that each student made a study plan that could be followed. Then, the teaching of the Measurement of Force and Friction unit was started. The unit was taught under identical conditions by the same teacher as the students in the experimental and control groups. After the application, the study habits questionnaire and the achievement test were applied again. In addition, semi-structured interviews were conducted with the experimental group of students in the study's qualitative aspect. The findings show that after the application, the students in the experimental group were more successful in the achievement test than the students in the control group. However, there was no difference in study habits between the experimental and control groups after the application. It was determined that only in the withdrawal sub-dimension did the experimental group develop more positive habits about avoiding studying than the control group. In the semi-structured interview form made with the experimental group students, it was determined that the students learned the study techniques, started to use them for the science lesson, developed study techniques in other lessons, and found the training given motivating and enjoyable. Considering that habit development is a time-consuming process and the scope of the study takes place in a limited period of time, it is thought that it will be beneficial for students to plan the development studies on study habits over a more extended period, not only for science but also for other courses.