İlkokul öğrencilerinin kesirlerle ı̇lgili hata ve kavram yanılgılarının giderilmesinde dijital hikâyelerle tasarlanan etkinliklerin uygulanması: bir eylem araştırması
View/ Open
Date
2017-05-24Author
Karaoğlan Yılmaz, Fatma Gizem
Gökkurt Özdemir, Burçin
Yaşar, Zehra
Metadata
Show full item recordAbstract
Teknolojinin etkin bir şekilde kullanılması, öğrencilerin öğrenmekte güçlük çektikleri matematik konularını anlamalarında önemli bir rol oynamaktadır. Teknolojinin matematik öğretiminde kullanımı, öğrencilere matematiksel kavramları görselleştirmelerinde yardımcı olarak karmaşık ve soyut olan matematik konularının anlaşılmasını sağlamaktadır. Bu soyut konulardan birisi de kesirler konusudur. Kesirler konusu, matematik öğretim programının en zengin ve zor konularından birisidir. Bu nedenle, öğrenciler kesirler konusunda pek çok hata yapmakta ve kavram yanılgılarına sahip olmaktadır. Öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgıları da sonraki öğrenmelerini etkilemektedir. Bu kapsamda, yanılgıların belirlenmesi ve giderilmesi son derece önemlidir. Kesirler konusunun somutlaştırılması, dijital hikâyeler aracılığıyla kesir kavramının anlaşılabilmesi, kesirlerle ilgili işlemlerde ilişkilerin görülebilmesi, bireysel hızda ilerleme sağlanması gibi birçok bakımdan yaş grubuna uygun olarak geliştirilen materyaller ile öğrencilerin başarı sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu kapsamda, çalışmanın amacı, dördüncü sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki hatalarını ve kavram yanılgılarını belirlemek, dijital hikâyeleri kullanarak, bu hata ve kavram yanılgılarını gidermektir. Çalışma, Ankara il merkezinde bir özel ilkokulunun dördüncü sınıfında okuyan toplam 25 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Dijital hikâyelerle ilgili etkinliklerin hazırlanmasında kesirlerle ilgili öğrencilerin sahip oldukları hatalar ve kavram yanılgıları dikkate alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, üç araştırmacı tarafından hazırlanan kesirlerle ilgili 30 açık uçlu sorudan oluşan Kavram Yanılgısını Tespit Etme Formu ve uygulama sürecinde alınan gözlem notları kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin dijital hikâyelerle ilgili etkinlikler hakkında görüşlerini tespit etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Uygulama beş hafta süreyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde nitel veri analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, dijital hikâyelerle tasarlanmış öğretim uygulamalarının, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun kesirler konusunda sahip oldukları hataları ve kavram yanılgıları giderdiği ortaya çıkmıştır. Uygulama öncesinde kesir kavramıyla ilgili kısıtlı algılamaya sahip olan öğrencilerin çoğu, dijital hikâyelerle tasarlanan etkinlikler sonrası kesir tanımını tam olarak algılamışlardır. Benzer şekilde uygulama öncesi kesirlerle ilgili işlemleri yanlış modelleyen öğrencilerin çoğu, uygulama sonrası kesirlerle ilgili işlemlerde doğru model kullanabilmişlerdir. Dijital hikâyelerle tasarlanan etkinliklerle ilgili görüşler incelendiğinde, öğrencilerin dijital hikâyeler hakkında olumlu görüş bildirdikleri, dijital hikâyeleri eğlenceli, öğretici ve geliştirici buldukları tespit edilmiştir. Benzer şekilde öğretmenin dijital hikâyeleri dikkat çekici ve öğretici bulduğu ancak öğrencilerin dijital hikâyeleri birer oyun olarak algıladıkları takdirde öğretici olamayacağını düşündüğü görülmüştür.