Investigation of student preferences regarding learning analytics indicators in smart mooc dashboard: an eye-tracking study
Göster/ Aç
Tarih
2023Yazar
Yılmaz, Ramazan
Karaoğlan Yılmaz, Fatma Gizem
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
The use of Massive Open Online Courses (MOOCs) for educational purposes is becoming increasingly common. MOOCs are mostly learning environments where learners receive education based on self-directed learning skills. Therefore, it is important for learners to have self-directed skills. However, in MOOCs, learners may need external support and guidance. Dashboards have recently been used in MOOCs for this purpose. In the dashboards of MOOCs, various indicators and metrics about the students are kept, these data are reflected to the student, advice and guidance are given to the student. However, it is a matter of curiosity which of these indicators students pay more attention to and which ones they pay less attention to. The aim of this study is to determine student preferences regarding the indicators on the dashboard of the Smart MOOC environment. The research was conducted using an eye-tracking method. The research was conducted with 5 university students who actively participated in the courses in the Smart MOOC environment. When the results of the research are evaluated in general, it is seen that the students look at their performance in the course, the duration of using the system and the future predictions of the system about them. In line with the findings obtained from the research, various suggestions were made for future research and dashboard design. Kitlesel Açık Çevrimiçi Kursların (KAÇD) eğitim amaçlı kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. KAÇD'ler çoğunlukla öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine dayalı eğitim aldıkları öğrenme ortamlarıdır. Bu nedenle öğrenenlerin öz-yönelimli becerilere sahip olmaları önemlidir. Ancak KAÇD'lerde öğrencilerin dış desteğe ve rehberliğe ihtiyaçları olabilir. KAÇD'lerde son zamanlarda bu amaçla gösterge tabloları kullanılmaya başlandı. KAÇD'lerin gösterge tablolarında öğrencilere ilişkin çeşitli gösterge ve metrikler tutulmakta, bu veriler öğrenciye yansıtılmakta, öğrenciye tavsiye ve rehberlik verilmektedir. Ancak öğrencilerin bu göstergelerden hangisine daha çok dikkat ettiği, hangisine daha az dikkat ettiği merak konusudur. Bu çalışmanın amacı Akıllı MOOC ortamının kontrol panelinde yer alan göstergelere ilişkin öğrenci tercihlerini belirlemektir. Araştırma göz takip yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma Akıllı MOOC ortamında derslere aktif olarak katılan 5 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde öğrencilerin dersteki performanslarına, sistemi kullanma sürelerine ve sistemin kendileri hakkında gelecek öngörülerine baktıkları görülmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda gelecekte yapılacak araştırmalara ve gösterge tablosu tasarımına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.