Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM alanları ve eğitimi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) alanları ve eğitimi ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM alanları ve eğitimine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak üzere yürütülen çalışmada özel durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Batı Karadeniz Bölgesinde bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmaya 21’i kadın, 9’u erkek toplam 30 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM alanları ve eğitimi hakkında sahip oldukları görüşleri belirlemek üzere mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar öğretmen adayları ile önceden kararlaştırılan saatlerde ortalama 15 dakikalık süre içerisinde tamamlanmıştır. Mülakat sırasında öğretmen adaylarından Kızılay (2016) tarafından fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM alanları ve eğitimi üzerine görüşlerini belirlemek amacıyla geliştirilen soruları cevaplamaları istenmiştir. Mülakat soruları STEM alanlarını ve eğitimini hedef alan on yapılandırılmış görüşme sorusundan oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının mülakat sorularına verdiği cevaplar ses kayıt cihazı yardımıyla kayıt edilerek daha sonra yazılı metin halinde transkript edilmiştir. Transkripte edilen öğretmen adaylarının cevapları içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM alanları hakkında farklı görüşlere sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak, araştırmadan elde edilen sonuçlar STEM alanında yapılan araştırmalara katkı sağlamanın yanı sıra öğretmen adaylarının gözüyle yeni öğrenme yaklaşımlarının algılanması bakımından da önemli görülmektedir.