Show simple item record

dc.contributor.authorEroğlu, Ebubekir
dc.contributor.authorÖzdemir, Serpil
dc.date.accessioned2024-10-23T06:31:56Z
dc.date.available2024-10-23T06:31:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationEroğlu, E., & Özdemir, S. (2024). The effect of macrostructure and superstructure teaching on summarization achievement. Problems of Education in the 21st Century, 82(1), 85-101. https://doi.org/10.33225/pec/24.82.85tr_TR
dc.identifier.issn1822-7864
dc.identifier.issn2538-7111
dc.identifier.urihttps://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1418126.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16487
dc.description.abstractSelecting and remembering the necessary information from rapidly increasing information requires summarization skills. Research on improving students' summarization skills has focused on deletion, generalization, and reconstruction strategies. However, direct teaching of these strategies does not yield successful results. For this reason, researchers have turned to teaching summarization based on understanding the text. Knowing the macrostructure and superstructure of the text can help understand the text and select the information to be included in the summary. The aim of this study is to determine the effect of macrostructure and superstructure teaching on summary writing achievement. The study was conducted in a one-group pretest-posttest design and lasted for 6 weeks. The study was conducted with 22 seventh grade students in a public secondary school. The data were collected with a total of 132 summary texts in which students summarized five stories. The summaries of texts were scored with the Text Summary Evaluation Rubric (TSER). As a result of the study, significant differences were obtained in summarization achievement in favor of the posttest. Based on this result, it is recommended that macrostructure and superstructure teaching be included in programs and course books. This study is limited to narrative texts. In future studies, whether the achievement in summarization narrative and informative texts differs and how long it takes for different age groups to develop their achievement in summarization of different types of texts can be examined based on text structure teaching.tr_TR
dc.description.abstractHızla artan bilgilerden gerekli bilgiyi seçip hatırlamak özetleme becerisini gerektirir. Öğrencilerin özetleme becerilerini geliştirmeye yönelik araştırmalar silme, genelleme ve yeniden yapılandırma stratejilerine odaklanmıştır. Ancak bu stratejilerin doğrudan öğretimi başarılı sonuçlar vermemektedir. Bu nedenle araştırmacılar metni anlamaya dayalı özetleme öğretimine yönelmişlerdir. Metnin makro yapısını ve üst yapısını bilmek, metni anlamaya ve özete dâhil edilecek bilgileri seçmeye yardımcı olabilir. Bu çalışmanın amacı, makro yapı ve üst yapı öğretiminin özet yazma başarısına etkisini belirlemektir. Çalışma tek grup ön test-son test tasarımında yürütülmüş ve 6 hafta sürmüştür. Çalışma bir devlet ortaokulunda 22 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, öğrencilerin beş hikâyeyi özetlediği toplam 132 özet metni ile toplanmıştır. Metinlerin özetleri Metin Özeti Değerlendirme Rubriği (TSER) ile puanlanmıştır. Çalışma sonucunda özetleme başarısında son test lehine anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Bu sonuca dayanarak, programlara ve ders kitaplarına makro yapı ve üst yapı öğretiminin dahil edilmesi önerilir. Bu çalışma anlatısal metinlerle sınırlıdır. Gelecekteki çalışmalarda, anlatısal ve bilgilendirici metinlerde özetleme başarısının farklı olup olmadığı ve farklı yaş gruplarının farklı türdeki metinlerin özetleme başarısını geliştirmelerinin ne kadar sürdüğü metin yapısı öğretimine dayalı olarak incelenebilir.tr_TR
dc.language.isoengtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMacrostructure teachingtr_TR
dc.subjectSuperstructure teachingtr_TR
dc.subjectSummarization achievementtr_TR
dc.subjectSeventh grade studentstr_TR
dc.subjectMakro yapı öğretimitr_TR
dc.subjectÜst yapı öğretimitr_TR
dc.subjectÖzetleme başarısıtr_TR
dc.subjectYedinci sınıf öğrencileritr_TR
dc.titleThe effect of macrostructure and superstructure teaching on summarization achievementtr_TR
dc.typearticletr_TR
dc.relation.journalProblems of Education in the 21st Centurytr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümütr_TR
dc.contributor.authorID0000-0002-8063-8690tr_TR
dc.identifier.volume82tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.identifier.startpage85tr_TR
dc.identifier.endpage101tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record