Bartın Üniversitesi
Kurumsal Akademik Arşivi
    • English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
  • POLİTİKA
  • REHBER
  • İLETİŞİM
View Item 
  •   Bartın University Dspace
  • Meslek Yüksekokulları
  • Bartın Meslek Yüksekokulu
  • Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü
  • Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   Bartın University Dspace
  • Meslek Yüksekokulları
  • Bartın Meslek Yüksekokulu
  • Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü
  • Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal medya bağımlılığı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Thumbnail
View/Open
Makale Dosyası (923.3Kb)
Date
2024-12-30
Author
Hazar, Çetin Murat
Avcı, Özkan
Metadata
Show full item record
Abstract
Sosyal medyanın hızla gelişen teknolojilerle entegre olması, bireylerin iletişim kurma biçimlerini kökten değiştirmiştir. Sanal ortamlarda kurulan sosyal bağlar, gerçek hayattaki ilişkileri tamamlayıcı bir rol oynayabileceği gibi, bu ilişkilerin yerini alma potansiyeline de sahiptir. Bu bağlamda sosyal medyanın yoğun kullanımı, bireyler üzerinde bağımlılık etkileri oluşturma riskini taşımakta olup, bu etkinin boyutlarının ölçülmesi giderek daha kritik bir hale gelmiştir. Çalışmanın amacı, bireylerin duygusal, davranışsal ve bilişsel tutumlarına özgü Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SMBÖ) geliştirilmesidir. SMBÖ, orijinal dili Türkçe olan, üç alt boyutlu ve toplam 23 maddeden oluşan beşli Likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin genel içsel tutarlığının (α=0.886), test-tekrar test güvenirliğinin (r=0.866), model uyum iyiliği değerlerinin, değişkenler arasındaki ilişkinin, ölçüt bağıntılı geçerliğinin ve %27’lik alt-üst gruplar arasındaki madde analizlerinin iyi olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda SMBÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceği değerlendirilmektedir.
 
Integrating social media with rapidly evolving technologies has radically changed how individuals communicate. Social ties formed in virtual environments can complement real-life relationships and correspondingly have the potential to replace them. Within this framework, the intensive use of social media carries the risk of creating addictive effects on individuals, and measuring the dimensions of this effect has become increasingly critical. This study aims to develop a Social Media Addiction Scale (SMAS) specific to individuals’ emotional, behavioral, and cognitive attitudes. The SMAS is a five-point Likert-type scale comprising 23 items and three sub-dimensions. The overall internal consistency of the scale (α=0.886), the test-retest reliability (r=0.866), the model goodness of fit values, the relationship between the variables, the criterion-related validity, and the item analyses between the upper and lower 27% groups were found to be adequate. Based on the study’s findings, it is concluded that the SMAS is a valid and reliable measurement tool.
 
URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kiad/issue/89442/1535377
http://hdl.handle.net/11772/16501
Collections
  • Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü Makale Koleksiyonu [19]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Thumbnail

    Prediction of internet addiction of university students based on various variables 

    Karaoğlan Yılmaz, Fatma Gizem; Yılmaz, Ramazan; Teker, Necmettin; Keser, Hafize (2014)
    Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi İnternetin hızla geliştiği ve maliyetinin hızla düştüğü bu teknolojiyi kullananların sayısını hızla artıyor. İnternet, kullanıcılar ...
  • Thumbnail

    The role of social media in the promotion of university libraries 

    Çolaklar, Huriye; Aras, Bahar Biçen (2015)
    This study seeks to investigate the types and frequency of social media tools' use in academic libraries to determine their developmental impact in Turkey. It involves 66 universities in the Marmara region in total – 24 ...
  • Thumbnail

    Sosyal medyada ideolojik ve siyasi kutuplaşma üzerine nicel bir araştırma 

    Hazar, Çetin Murat; Cengiz, Mahmut Fevzi; Avcı, Özkan (Orta Karadeniz İletişim Çalışmaları Dergisi, 2023-11-29)
    İnternet kullanıcılara yer ve zamandan bağımsız olarak sınırsız veriye ve enformasyona kolayca erişebilecekleri bir ortam sağlamıştır. Ancak özellikle sosyal medya mecralarının yaygınlaşması ile algoritmik filtreleme ...

DSpace@Bartın is member of:


sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of CommunitiesCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesDepartmentsPublishersLanguagesRightsJournals

My Account

LoginRegister

DSpace@Bartın is member of:

İLETİŞİM BİLGİLERİ

Adres
Bartın Üniversitesi Kutlubey Yerleşkesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Merkez/BARTIN, 74100
E-Posta
acikerisim@bartin.edu.tr
Creative Commons License

DSpace@Bartin by Bartin University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.