Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel makale inceleme yeterlikleri
Abstract
Günümüzde öğretmenlerden eğitim öğretimi sürdürmelerinden başka araştırma yapmaları ve öğrencilere araştırma
becerisi kazandırmaları beklenmektedir. TÜBİTAK tarafından 12 yıldır düzenlenen ortaokul öğrencileri araştırma projeleri
yarışmaları ve MEB ile TÜBİTAK arasında 2015’te imzalanan protokol kapsamında bilim fuarları düzenlenmesi, öğretmenlerin
bilimsel araştırma yeterliklerini geliştirmelerini gerektirmektedir. Ancak araştırmalar öğretmenlerin bilimsel araştırma yapma
yeterliklerine sahip olmadıklarını göstermektedir. Sosyal paylaşım sitelerinde bir makale inceleyip sunmaları istenen
öğretmenlerin ne yapacağını bilemeden yardım arayışı içinde oldukları görülmektedir. Öğretmenlerin bilimsel araştırma
yeterlikleri kazanmalarına yönelik olarak eğitim fakültelerinin programlarında bilimsel araştırma yöntemleri, ölçme ve
değerlendirme gibi dersler bulunmaktadır. Bilginin en önemli değer olduğu günümüz dünyasında öğretmenlerin hizmet
öncesinde bilimsel araştırma yeterliklerini kazanması önemlidir. Bu çerçevede araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının
bilimsel makale inceleme yeterliklerini belirlemektir. Araştırma nitel yönteme uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmaya Batı
Karadeniz’de yer alan bir üniversiteden 61 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarına araştırmacı tarafından yazılan ve
yayımlanmak üzere bir dergiye gönderilmiş olan bir makale verilmiştir. Verilen makaleyi, bilimsel makalede bulunması gereken
özellikler bakımından değerlendirmeleri istenmiştir. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz ölçütleri
literatür taramasına, ulusal ve uluslararası dergilerin hakem inceleme formlarının incelenmesine dayalı olarak belirlenmiştir.
Ölçütlerin kapsam geçerliği için alan uzmanlarından görüş alınmıştır. Veri analizi sonucunda öğretmen adaylarının “başlık, özet,
anahtar kelimeler, kaynaklar, genel sunum” boyutlarında yeterliklerinin yüksek olduğu; “giriş, yöntem, bulgular ve yorum,
sonuç ve tartışma, öneriler” boyutlarında ise yeterliklerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar öğretmen adaylarının
biçimsel yönden incelemede yeterli olduğunu, nitelik bakımından incelemede yeterliklerinin daha az olduğunu göstermektedir.
Türkçe öğretmeni adayları zorunlu ders olan ölçme ve değerlendirme dersini 6. yarı yılda almaktadırlar. Seçmeli derslerden
metin üretme tekniklerini 6. yarıyılda, ölçek/anket geliştirme ve uyarlama dersini 7. yarı yılda, bilimsel metin yazma
tekniklerini 8. yarı yılda almaktadırlar. Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin 3. yarıyılda alınmasının erken olduğu
düşünülmektedir. Çünkü bilimsel makale inceleme yeterliği başka disiplinlerden edinilen bilgilerin de kullanılmasını
gerektirmektedir. Currently, besides giving education and training to students, it is also expected teachers to make research and give students the ability to research. The regulation of science fairs organized by TUBITAK for 12 years for secondary school students and the protocol signed between MONE and TUBITAK in 2015 requires teachers to develop their scientific research competencies. However, research shows that teachers do not have the competence to conduct scientific research. It seems that the teachers who are asked to review an article are in search of help without knowing what to do on social networking sites. There are lessons such as scientific research methods, measurement and evaluation in the programs of education faculties for teachers to gain proficiency in scientific research. In today's world, where knowledge is the most important value, it is important that teachers acquire proficiency in scientific research before serving. In this context the aim of the research is to determine the competence of scientific article review of Turkish teacher candidates. The study was conducted in accordance with the qualitative method. A total of 61 teacher candidates who studies at a University placed of Western Black Sea participated in the survey. An article was given to prospective teachers which was written by the researcher and submitted to ajournal for publication. They were asked to evaluate the given article in terms of the features that should be included in the scientific article. The data were analyzed by descriptive analysis method. The analysis criteria are based on the review of the literature and the examination of referee examination forms of national and international journals. Opinions were obtained from field experts for the validity of the criteria. As a result of the data analysis, it was seen that teacher candidates' competencies in the dimensions of "title, abstract, keywords, references, general presentation" were high; "introduction, method, findings and interpretation, conclusion and discussion, suggestions" dimensions were found to be lower. These results show that teachercandidates are adequate in the formal direction, but less competence in the technical examination. Turkish teacher candidatestake the compulsory measurement and assessment course in the 6th semester. They take text production techniques in the 6th semester, scale/questionnaire development and adaptation courses in the 7th semester, and scientific text writing techniques in the 8thsemester as elective courses. The course of scientific research methods is taken in the 3rd semester. It is thought to be early. Because scientific article review competency requires the use of information from other disciplines. Keywords: Prospective Turkish teachers, Scientific article review competency.