İlköğretim ikinci kademedeki (6–7. sınıf) öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazıya ilişkin görüşleri
Özet
Bu araştırmanın amacı ilköğretim II. kademede ki öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazıya ilişkin
görüşlerini ve bitişik eğik yazı yazma başarılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Hatay ili Antakya merkez
ilçesinde bulunan özel ve resmi ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 6. ve 7. sınıf öğrencileri ve bu
okullarda görev yapan branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde 60 öğretmen ve 300 öğrenci
yer almıştır. Özel okullarda evrenin tamamı kullanılırken resmi okullarda yansız küme örnekleme yöntemi ile seçilen
üç resmi okul belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin görüşleri ile
bitişik eğik yazı yazma başarıları araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Anket Formu, Öğretmen Görüşme
Formu, Öğrenci Anket Formu, Bitişik Eğik Yazı Puanlama Anahtarı ve Dikte Metni kullanılarak değerlendirilmiştir.
Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçlarına göre branş öğretmenlerinin tamamına yakını bitişik eğik yazıyı yeterince
bilmediği için ders içinde ve günlük hayatta dik temel yazıyı kullandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin ise okunaklı
yazamadıkları için bitişik eğik yazıyı kullanamadıkları saptanmıştır. Ayrıca sosyal hayatta dik temel yazının
kullanılmasının bitişik eğik yazıya geçişi güçleştirdiği belirlenmiştir. Araştırmada 5’li dereceli puanlama anahtarına
göre yapılan puanlamada branş öğretmenlerinin bitişik eğik yazı yazmadaki başarı ortalamaları 2.08ile başarısız,
ilköğretim 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin başarı ortalaması 2.70 ile orta düzeyde bulunmuştur. Uygulanan anket formu
sonuçlarına göre ilköğretim branş öğretmenlerinin bitişik eğik yazıya ilişkin görüşlerinde cinsiyete, kıdeme ve mezun
olunan bölüme dayalı bir farklılık görülmemiştir. Ancak okul türüne göre incelendiğinde özel okullar lehine bir
farklılık olduğu görülmektedir. İlköğretim 6-7.sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıya ilişkin görüşleri incelendiğinde 6.
sınıflar lehine farklılık ortaya çıkmıştır. Öğrenim görülen okul türüne göre yapılan incelemede resmi okullar lehine
anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.