İbn Teymiye’de âlemin kıdemi
Abstract
Bu çalışmada âlemin kıdemi veya hudûsu meselesine dair İbn Teymiyye’nin yapmış olduğu yorumlar ve değerlendirmeler ele alınmıştır. Tezin giriş bölümünde çalışmanın sebepleri, amaçları, kapsamı ve yöntemi dile getirilmiş, İbn Teymiyye’nin ilmi yönü ve hayatı özetlenmiştir. Birinci bölümde ilk olarak konuyla ilgili olan âlem, kıdem ve yokluk gibi kavramlar ele alınmıştır. Daha sonra filozofların konuya dair yaklaşımları anlatılmış İbn Teymiyye’nin eleştirileri dile getirilmiştir. Birinci bölümün sonunda kelamcıların görüş ve yaklaşımlarından bahsedildikten sonra ikinci bölüme geçilmiştir. Bu bölümde özellikle “Kendisinde hâdis barındıran her şey hâdistir” ve “Hâdislerin bir başlangıcı vardır” öncülleri çerçevesinde İbn Teymiyye’nin kelamcılara yönettiği eleştiriler işlenmiştir. Sonuç bölümünde ise İbn Teymiyye’nin konuya dair fikirleri ve eleştirileri özetlenmiştir. In this study, the comments and evaluations of Ibn Taymiyyah which are about anything without beginning or reexistence of the universe have been discussed. In the introduction section of the thesis, the reasons, purpose, scope and method of study have been mentioned and Ibn Taymiyyah’s scientific direction and life have beensummarized. In the first part, concepts such as universe, to be without beginning and absence which are related to the subject have been discussed. Then philosopher’s approaches to the subject have been explained and the criticisms of Ibn Taymiyyah have been mentioned. At the end of the first part after talking about the wiews and approachs of the theologians it has been passed to the second part. In the second part, especially the criticisms to the theologians by Ibn Taymiyyah which are about“Anything that contains a later occuring thing is later occured” and “To be occured later have a beginning” have been discussed. In the result section, Ibn Taymiyyah’s ideas and criticisms about the topic have been summarized.