Geçici koruma statüsündeki ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına yönelik kütüphane hizmetlerinin değerlendirilmesi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kütüphaneler ve Müzeler Müdürlüğü örneği
Abstract
İçişleri Bakanlığından alınan verilere göre; 2011 yılından günümüze, çatışmalar ve istikrarsızlıklar ile boğuşan Suriye’den
ülkemize yaklaşık 3 milyon 6 yüz bin kişinin geldiği ve geçici koruma statüsüne alındığı bilinmektedir. Geçici koruma
statüsünde bulunan Suriyelilerin %15,6’sının İstanbul’da yerleşim gösterdiği, bunun ise İstanbul halkının %3,73’üne denk
geldiği sunulan veriler arasındadır. Sayısal verilerden de anlaşılacağı üzere, Suriyelilerin sahip oldukları kültürel farklılıkları
nedeni ile dezavantajlı bir grup olarak tanımlamak mümkündür. Dezavantajlı grubun kütüphane ve bilgi hizmetlerinden, ana
dillerinde, beklenti ve gereksinimlerini karşılayacak kaynaklarla, tam ve eksiksiz hizmet alabilmesi çok kültürlü toplumlarda
kütüphanelerin temel görevlerindendir. Dezavantajlı bu grubun kültürel, sosyal, dil, eğitim vb. konularda yaşadıkları
problemlerin en aza indirgenmesi, topluma entegrasyonunun sağlanması bağlamında kütüphanelerin etkisinin büyük olduğu
bilinmektedir. Bu çalışmada, İstanbul ilinde hizmet veren belediye kütüphanelerinin geçici koruma statüsünde bulunan
Suriyeli ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına yönelik kütüphane hizmetlerinin değerlendirilmesini amaçlanmaktadır.
Belediye kütüphanelerinin dezavantajlı grup olan geçici koruma statüsündeki ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına
sundukları hizmetlerin belirlenmesi doğrultusunda; belediye kütüphanelerine kayıtlı kullanıcı sayısı, bu gruba yönelik kaynak
sayısı, kaynakların içeriği, yapılan etkinliklere ilişkin verilerin sunulması planlanmaktadır. Bir diğer ifadeyle Belediye
kütüphanelerinin geçici koruma statüsünde ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına ne yeterlilikte hizmet vermekte olduğu
sorgulanmaktadır.
Belediye kütüphanelerinin, geçici koruma statüsünde bulunan Suriyeli ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına yönelik
olarak sunduğu kütüphane hizmetlerinin belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada mevcut durumun tespit edilmesi için tarama
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, İstanbul ili belediye kütüphanelerine gönderilen anketler aracılığıyla toplanmıştır.
Belediye kütüphanelerinde geçici koruma statüsündeki ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına yönelik kütüphane
hizmetlerinin tespit edilmesi, örnek hizmetlerin tanıtılması, ortaya çıkan eksiklerin giderilmesi ve bu konuda farkındalık
yaratılması bu çalışmanın en önemli sonuçlarındandır.