Çağdaş felsefenin klasikleri: felsefe öğretim üyelerinin tercihleri üzerine nicel bir araştırma
Özet
Bu araştırmanın ana problem cümlesi “Felsefe öğretim üyelerinin
değerlendirmesine göre, çağdaş Batı felsefesinin temel klasikleri
nelerdir?” sorusudur. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinin farklı
fakülte ve bölümlerinde felsefe alanında eğitim veren öğretim üyeleri
oluşturmaktadır. Veri toplama aracında çağdaş felsefenin toplam 84
klasiğine yer verilmiş, katılımcılardan bu klasiklerden beşini önem
sırasına göre belirlemeleri istenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, toplam
33 eser 10 kez veya daha fazla sayıda öğretim üyesi tarafından tercih
edilmiştir. Çağdaş felsefenin klasiği olarak Heidegger’in Varlık ve Zaman
(56 kez) adlı eseri katılımcıların en fazla tercih ettiği klasik olmuştur. Onu
Wittgenstein’ın Felsefi Soruşturmalar (41 kez) adlı eseri, T. Kuhn’un
Bilimsel Devrimlerin Yapısı (41 kez) ve yine Wittgenstein’ın TractatusLogico-Philosophicus (37) adlı eserleri izlemiştir. Öğretim üyelerinin klasik
tercihlerinin ilgi ve çalışma alanına göre farklılık gösterdiği görülmüştür.
Ders programlarında ve içeriklerinde felsefenin ana klasiklerine yer
vermek felsefe eğitiminin önemli bir parçasıdır. Öğretim üyelerinin
gözünde çağdaş felsefenin klasiklerinin neler olduğunun tespit edilmesi
ülkemizde yürütülen felsefe eğitiminin içeriğinin tanınmasına ve mevcut
eğitim programlarının ve ders içeriklerinin değerlendirilmesine katkı
sağlayacak niteliktedir. Bu çalışmada elde edilen bulgular Kuzey
Amerika’da yapılmış benzer bir çalışmayla karşılaştırılarak akademik
felsefe eğitimimizin uluslararası boyutu belirlenmeye çalışılmış;
ülkemizde mevcut felsefi eğil This paper is about the classics of contemporary philosophy. The research question of the study was this: “What are the classics of contemporary philosophy according to perceptions of Turkish philosophy academics?” Quantitative research method was used in the study. The universe of the study consists of philosophy faculty members working in both state and private university departments. The sample statistically well represents the universe. Date was collected by the research team in face to face meetings insome universities, and through Google docs by emailing the questionnaire to the faculty members. The participants consist of 111 philosophy academics, 81 were male and 29 were female. The questionnaire consists of 84 major classics of contemporary philosophy, and some demographic questions. In total, 33 classics were chosen more than ten times. Given the perceptions of Turkish philosophy academics, Heidegger’s Being and Time(chosen 56 times) was found the most important classics of the contemporary philosophy. It was followed by Wittgenstein’s Philosophical Investigations(41 times), T. Kuhn’s The Structure of Scientific Revolutions(41 times) and Wittgenstein’s Tractatus-Logico-Philosophicus(37 times). The inclusion of philosophy classics within educational programs and course syllabus is an important part of philosophy education. The findings of this study can make substantial contribution to our understanding of the content of philosophy education, the evaluation of existing educational programs in Turkey. Findings are compared with the results of a similar study conducted in the USA and Canadian universities, and some comments are made regarding philosophy education and research interests in Turkish universities