Saygı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması
Özet
Saygı, en temel değerlerden biri olmasına karşın bu değer üzerine
ulusal ve uluslararası literatürde yapılmış sınırlı düzeyde uygulamalı
çalışma mevcuttur. Bu makalenin iki amacı vardır. Birincisi, saygı
değerinin kuramsal açıdan kozmopolitan (evrenselci) ve komüniteryan
(cemaatçi) boyutlarını değerlendirmek; ikincisi ise kuramsal olarak bu
iki boyuta dayanan bir Saygı Ölçeği (SÖ) geliştirerek geçerlik ve
güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Çalışmanın kuramsal kısmında
kozmopolitan ve komüniteryan yaklaşımların ben anlayışları ve bunun
değer anlayışına nasıl yansıyabileceği üzerine değerlendirmeler
yapılmış; bu iki yaklaşımın saygı değeri ile ilişkisi temellendirilmeye
çalışılmıştır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmanın
uygulama kısmı iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada
madde havuzu oluşturularak toplam 221 lisans öğrencisi üzerine
uygulanmıştır. Bu uygulama verileri doğrultusunda ölçekte yer
almasına karar verilen maddeler ikinci aşamada iki farklı üniversitede
toplam 238 öğrenci üzerine uygulanarak ölçeğin nihai geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılmıştır. Elde edilen bulgular altı faktörlü bir
sonuç vermesine karşın 17 madde iki faktörlü bir çözüme zorlandığında
ölçeğin kuramsal olarak öngörülen iki boyutluluğunun doğrulandığı
görülmüştür. İki faktörün toplam varyansı açıklama oranı % 41.48
olarak bulunmuştur. Her iki boyut için faktör yüklerinin .606-.818 ile
.415-.600 arasında olduğu görülmüştür. Ölçeğin iki boyutlu yapısı
Scree Plot testinde de açıkça ortaya çıkmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç
tutarlılık güvenirlik değeri toplam ölçek için .73, kozmopolitan faktör
için .87 ve komüniteryan faktör için .62 olarak bulunmuştur. Felsefi
kuram ve yaklaşımların deneysel ve uygulamalı çalışmalarla
incelenmesi çağdaş felsefede yeni bir çalışma alanı olarak henüz gelişme
aşamasındadır. Bu çalışma, hem bu açıdan hem de değer eğitimi
araştırmalarıyla ilgili literatüre katkı sağlama potansiyeline sahiptir. Although respect is a core value that plays central role in variety kinds of human interrelationships and human life in general, it is a neglected topic in academic studies. The aim of this paper is twofold. First, we theoretically and conceptually discussthe concept of respect, and describe its dimensions. Second, the paper provides empirical evidence that cosmopolitan and communitarian aspects are two basic dimensions of respect. Quantitative method was used in the study. We conducted two separate studied for item development and initial score validation. The first one was conducted on 221 college students. After statistical analysis, 20 items with higher factor structure correlations and item-total correlations were chosen for the revised scale. The second study was conducted on 238 university students. The results revealed a six-factor structure. In a forced two factors solution, the factor loading of 17 items were loaded at .40 or above. 17 items accounted for 41.480 % of the variance, and there were nocross-loading item. Factor loadings of the cosmopolitan and the communitarian dimensions were found between .606-.818, and .415-.600 respectively. The alleged two dimensionality of the scale was also evident from the Scree Plot Test. Internal consistency reliability measured via Cronbach’s Alpha was found .73 for total 17 items, and .87 and .62 for cosmopolitanism and the communitarianism factors respectively. Given the findings of this study, the Respect Scale (RS) can be considered as a valid and reliable instrument for the cosmopolitan and the communitarian respect attitudes. Recently, there has been an increasing interest toward applied philosophy in which philosophical theories and approaches are empirically examined and applied to practical questions.This paper can make some academic contributions to the existing literature in this regard.