Show simple item record

dc.contributor.authorHazar, Çetin Murat
dc.contributor.authorAvcı, Özkan
dc.date.accessioned2025-02-13T10:57:44Z
dc.date.available2025-02-13T10:57:44Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.citationHazar, Ç. M., & Avcı, Ö. (2024). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD), (13), 16-39. DOI: 10.56676/kiad.1535377tr_TR
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/kiad/issue/89442/1535377
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11772/16501
dc.descriptionBu çalışma, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nde, Prof. Dr. Çetin Murat Hazar danışmanlığında Özkan Avcı tarafından yazılan "Sosyal Medya Bağımlılığının Benlik Sunumuna Etkisinde Yaşam Doyumunun Aracılık Rolü" başlıklı doktora tezinden türetilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractSosyal medyanın hızla gelişen teknolojilerle entegre olması, bireylerin iletişim kurma biçimlerini kökten değiştirmiştir. Sanal ortamlarda kurulan sosyal bağlar, gerçek hayattaki ilişkileri tamamlayıcı bir rol oynayabileceği gibi, bu ilişkilerin yerini alma potansiyeline de sahiptir. Bu bağlamda sosyal medyanın yoğun kullanımı, bireyler üzerinde bağımlılık etkileri oluşturma riskini taşımakta olup, bu etkinin boyutlarının ölçülmesi giderek daha kritik bir hale gelmiştir. Çalışmanın amacı, bireylerin duygusal, davranışsal ve bilişsel tutumlarına özgü Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (SMBÖ) geliştirilmesidir. SMBÖ, orijinal dili Türkçe olan, üç alt boyutlu ve toplam 23 maddeden oluşan beşli Likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin genel içsel tutarlığının (α=0.886), test-tekrar test güvenirliğinin (r=0.866), model uyum iyiliği değerlerinin, değişkenler arasındaki ilişkinin, ölçüt bağıntılı geçerliğinin ve %27’lik alt-üst gruplar arasındaki madde analizlerinin iyi olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda SMBÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceği değerlendirilmektedir.tr_TR
dc.description.abstractIntegrating social media with rapidly evolving technologies has radically changed how individuals communicate. Social ties formed in virtual environments can complement real-life relationships and correspondingly have the potential to replace them. Within this framework, the intensive use of social media carries the risk of creating addictive effects on individuals, and measuring the dimensions of this effect has become increasingly critical. This study aims to develop a Social Media Addiction Scale (SMAS) specific to individuals’ emotional, behavioral, and cognitive attitudes. The SMAS is a five-point Likert-type scale comprising 23 items and three sub-dimensions. The overall internal consistency of the scale (α=0.886), the test-retest reliability (r=0.866), the model goodness of fit values, the relationship between the variables, the criterion-related validity, and the item analyses between the upper and lower 27% groups were found to be adequate. Based on the study’s findings, it is concluded that the SMAS is a valid and reliable measurement tool.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.relation.isversionof10.56676/kiad.1535377tr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectsocial media addictiontr_TR
dc.subjectemotional addictiontr_TR
dc.subjectbehavioural addictiontr_TR
dc.subjectcognitive addictiontr_TR
dc.subjectsocial media addiction scaletr_TR
dc.subjectaddictiontr_TR
dc.subjectSosyal medyatr_TR
dc.subjectSosyal medya bağımlılığıtr_TR
dc.subjectDuygusal bağımlılıktr_TR
dc.subjectDavranışsal bağımlılıktr_TR
dc.subjectBilişsel bağımlılıktr_TR
dc.subjectSosyal medya bağımlılık ölçeğitr_TR
dc.subjectBağımlılıktr_TR
dc.subjectDijital bağımlılıktr_TR
dc.subjectİnternet bağımlılığıtr_TR
dc.subjectSocial mediatr_TR
dc.subjectSocial media addictiontr_TR
dc.subjectEmotional addictiontr_TR
dc.subjectBehavioral addictiontr_TR
dc.subjectCognitive addictiontr_TR
dc.subjectSocial media addiction scaletr_TR
dc.subjectAddictiontr_TR
dc.subjectDigital addictiontr_TR
dc.subjectInternet addictiontr_TR
dc.titleSosyal medya bağımlılığı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışmasıtr_TR
dc.title.alternativeSocial media addiction scale: Validity and reliability studytr_TR
dc.typearticletr_TR
dc.relation.journalKastamonu İletişim Araştırmaları Dergisitr_TR
dc.contributor.departmentBartın Üniversitesi, Bartın Meslek Yüksekokulu, Pazarlama ve Reklamcılık Bölümütr_TR
dc.contributor.authorID0000-0001-7173-8529tr_TR
dc.contributor.authorID0000-0003-1524-1379tr_TR
dc.identifier.issue13tr_TR
dc.identifier.startpage16tr_TR
dc.identifier.endpage39tr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record