Ortaöğretim öğrencileri için okumaya yönelik tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması
Abstract
Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının
belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçek geliştirilmiştir. Bu ölçek, alan
yazında ortaöğretim öğrencilerinin okuma tutumlarını ölçecek bir ölçme aracının
çok sınırlı olması sebebiyle geliştirilmiştir. 52 maddeden oluşan ölçeğin ön
deneme formu; 153 kız, 147 erkek toplam 300 öğrenciye uygulanmıştır.
Araştırmada verilerin analizi için SPSS 15.0 programı kullanılmıştır. Elde edilen
verilere faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda 30 maddeden
oluşan ve toplam değişkenliğin % 58.3’ünü açıklayan dört faktör elde edilmiştir.
Ölçeğin alt faktörlerde ve toplam puanda iç tutarlığa sahip olduğu belirlenmiştir.
Güvenirlik analizi; madde-toplam korelasyonu, alt ve üst %27’lik
grupların farklarının ilişkisiz t-testi kullanılarak sınanması, Spearman Brown iki
yarı test korelasyonu ve Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı hesaplanması ile
yapılmıştır. Ölçeğin geneli için alfa .95, iki yarı test korelasyonu .93 olarak
bulunmuştur.
Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği (OYTÖ) olarak adlandırılan ölçeğin,
ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarını ölçmede kullanılabilecek,
geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.