1-5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin içerik açısından değerlendirilmesi
Abstract
Araştırmanın amacı 1-5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinleri içerik
açısından incelemektir. Araştırmada tarama modelin kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Talim Terbiye Kurulu tarafından kabul edilen 1-5. sınıf tüm Türkçe Ders
kitapları, örneklemini ise yansız atama yoluyla 11 yayınevine ait 15 Türkçe ders kitabı
içerisinden seçilen 492 metin oluşturmaktadır. Araştırma kapmasına alınan
yayınevlerinin isimleri şifrelendirilmiştir. Araştırmada veri toplamada kullanılan
ölçütler: Metinlerin yazı büyüklüğü ölçütü, metin-başlık uyumu ölçütü, ana fikir bulma
ölçütü, kelime sayısı ölçütü, cümle uzunluğu ölçütü, cümlelerin kelime sayısı ölçütü.
Verilerin analizinde frekans ve yüzdeden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; 1-5.
sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin yazı büyüklüğünün sınıf düzeyine uygun,
başlıkların metinle genel olarak uyumlu olduğu görülmüştür. Uyum yüzdesi en düşük
olanın 1. sınıf E (% 68,75) yayınevi olduğu tespit edilmiştir. Ana fikri en az olan
metinlerin (% 37,5) 1. sınıf E yayınevine ait olduğu belirlenmiştir. Çoğu yayınevinin
metinlerdeki ve cümlelerdeki kelime sayısı ölçütünü dikkate almadığı tespit edilmiştir