Okumaya hazıroluşluğun ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına ilişkin tutumlarına etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okumaya hazıroluşluğun ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına
ilişkin tutumlarına etkisini incelemek ve bu tutumların bazı değişkenlerden ne ölçüde etkilendiğini belirlemektir.
Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Hatay ilinde öğrenim gören
28896 ilkokul 4. sınıf öğrencisi, örneklemi ise rastgele küme örnekleme yoluyla seçilen 511 öğrenci oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında tutum ölçeği ve kişisel anket formundan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici
istatistik (frekans, yüzde ve ortalama), ilişkisiz ölçümlerde ikili karşılaştırmalar için T-testi ile Mann Whitney U Testi
ve ikiden fazla grup için Kruskal Wallis testi ile Tek Yönlü Varyans Analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
öğrencilerin büyük çoğunluğunun okuma alışkanlığına ilişkin tutum düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Genel olarak öğrencilerin okuma alışkanlığına yönelik olumlu tutum geliştirmelerinde anaokulu eğitimi almalarının,
kendilerine ait çalışma odası ve kitaplığın bulunmasının, okul öncesi dönemde ailesi tarafından kendilerine kitap
okunmasının, eve sürekli yayın alınmasının, evdeki mevcut okuma yazma malzemelerini kullanmalarının, kitabevi ve
fuar gibi yerlere gidilmesinin, öğrencilere çeşitli okuma materyalleri alınmasının, ebeveynlerinin okuma sıklığı
düzeylerinin, öğretmenleri tarafından öğrencilere okuma ödevi verilmesinin etkileri olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to investigate primary school 4th grader’s attitudes about their reading habitsand to determine how the students’ reading attitudes are affected by some variables. The survey model was used in this study. Population of this research is 28896primary4th grade students who enrolled primaryschools in Hatay province. Sample of this research is 511 primary4th grade students who have enrolled in primary schools in central Hatay during 2012-2013 academic year. The Sample consists of 8 different primary schools. “Attitude Scale Towards Book Reading” and “Personal Information Questionnaire” was used for gathering data. Descriptive Statistics (frequencies, percentages, and meanvalues), t-test, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test and One Way Anova were used for analyzing the data. As a result of the research, it has come out that the attitude levels about the reading habits of the vast majority of students is high. Generally, it isdetermined that getting kindergarden education, to have own room and library, to be read loudly books by their family at preschool period, to be bought constently publication using the reading-writing equipments at home, to be gone to places as bookstore and fair, to be bought a variety of reading materials, the frequency of reading levels of their parents, to be given reading homework by their teachers, have effects on attitude development about reading habits of students.