Haydar Ergülen şiirinde ev imgesi
Abstract
Modern Türk şiirinin 1980 kuşağı ve imge şiiri anlayışının önde gelen şairlerinden biri olan Haydar Ergülen (d. 1956) dönem içindeki çabası, girdiği tartışmalar ve en önemlisi de yayımladığı şiir kitaplarıyla kuşak şiirinin yeni renkler kazanmasında ve şiirin estetik düzeyinin yükselmesinde önemli rol oynamıştır. 1980 kuşağı şairlerinin açık havaya çıkmamayı tercih etmelerinin ve şehrin bireyi yok ettiği, yığınlaştırdığı kamusal alanı terk ederek eve ve kendi içlerine çekilmelerinin Haydar Ergülen şiirinde gözlemlenmesi ve bunların tespit edilmesi “Haydar Ergülen Şiirinde Ev İmgesi” başlıklı bu tezin temel amacıdır. Çalışmanın daha bütüncül bir şekilde yürütülmesi ve yapılan değerlendirmelerin daha objektif sonuçlar vermesi için Haydar Ergülen’in bütün şiir kitapları(Zarf, Aşk Şiirleri Antolojisi, Üzgün Kediler Gazeli, Keder Gibi Ödünç,40 Şiir ve Bir, Ölüm Bir Sıkandal, Nar Bütün Şiirleri-1, Hafız ile Semender Bütün Şiirleri-2, Öyle Küçük Şeyler ve Sen Güneş Kokuyorsun Daha!) ve incelediğimiz konuyu destekleyen düzyazıları bu incelemeye dâhil edilmiştir. Tezin “Giriş” bölümünde edebiyat ve mekân ilişkisine, evin tarihine ve edebiyatla ilişkisine ve de evin şiir ile ilişkisine değinilmiştir. “Haydar Ergülen’in Şiirlerinde Ev” adlı birinci bölümde Ergülen’in şiirinde ev imgesinin nasıl geçtiği ele alınmıştır. Tezin asıl amacı olan somut ve imgesel evi tespit ettiğimiz “Haydar Ergülen’in Şiirlerinde Ev Temasına Somut Bir Bakış” adlı ikinci ve “Haydar Ergülen’in Şiirlerinde Ev Temasına İmgesel Bir Bakış” adlı üçüncü bölümde evin dışı, evin içi ve sadece üçüncü bölümde geçen balkon kısımları ile eve farklı bir bakış açısı getirilmiştir. Gerçeklikten soyutluğa doğru ilerleyen bölümlerin sonuncusu olarak “Haydar Ergülen Şiirlerinde Ev Metaforunu Çağrıştıran Diğer İmgeler” adlı bölümde Ergülen’in sığındığı imgeleri (çöl, tren, ölüm ve hayat, şiir, kâğıt, kelime ve cümle, mektup, beden, çocukluk ve aile(İdil ve Nar)) tespit ederek evin onda içe dönük bir yolculuk olduğunu gösterilmek istenmiştir. Haydar Ergülen, one of the leading poets of image poetry and modern Turkish poetry in the 1980s, played an important role in the development and increasing the aesthetic level of poetry with his workings, discussions and most importantly the poetry books he published. The main purpose of this thesis is to observe and identify the poets of the 1980 generation who prefer not to go outdoors and to withdraw from the public space where the city destroyed the individual and to withdraw into the houses and into themselves. All poetry books and many prose books of Haydar Ergülen (Zarf, Aşk Şiirleri Antolojisi, Üzgün Kediler Gazeli, Keder Gibi Ödünç,40 Şiir ve Bir, Ölüm Bir Sıkandal, Nar Bütün Şiirleri-1, Hafız ile Semender Bütün Şiirleri-2, Öyle Küçük Şeyler ve Sen Güneş Kokuyorsun Daha!) were included in this thesis in order to carry out the study in a more holistic way and to achieve more objective results to the evaluations. In the “Introduction” chapter of the thesis, the relationship between literature and place, the history of the house and its relationship with literature and the relationship of the house with poetry are mentioned. In the first part of the thesis named “Houses in the Poems of Haydar Ergülen”, how the image of the house took part is discussed. In second chapter that generates main purpose of the thesis named "Substantial Review to House Theme In Haydar Ergülen's Poems" we determined the substantial and the imaginative/imaginary house and in third chapter we brought a different point of view to the house's indoors, outdoor and balcony parts that took place only in third chapter named "Imaginary Review to House Theme In Haydar Ergülen's Poems”. In the episode named “Other Images Reminding Home Metaphor in Haydar Ergülen Poems” as the last of the chapters moving from reality to abstraction, we tried to determine and show the images (desert, train, death and life, poem, paper, word and sentence, letter, body, childhood and family (İdil and Nar)) that Ergülen took refuge in and the house was a spiritual journey to his soul for him.